Blij dat ik schrijf
Hebben schrijfopdrachten een positieve invloed op hoe jongeren met een eetstoornis zich voelen?
Men zegt wel eens dat je iets van je af kunt schrijven. Dat is precies wat we onderzoeken in deze eerste studie naar de invloed van schrijven op het humeur van jongeren met een eetstoornis.
Wie kan deelnemen?
-
Meisjes tussen de 14 en 23 jaar met een eetstoornis
-
Die in behandeling zijn bij Accare of gaan starten met een behandeling
-
Meisjes die Nederlands spreken
-
Ook jongeren waarbij de eetstoornis (deels) in remissie is
Achtergrond
In dit onderzoek zijn we benieuwd naar de invloed van schrijven op hoe een jongere met een eetstoornis in zijn of haar vel zit. We hopen te weten te komen of schrijfopdrachten een positieve invloed hebben op hoe jongeren met een eetstoornis zich voelen. Het doel is om hier de behandeling van eetstoornissen in de toekomst verder mee te verbeteren.
Het onderzoek
Het onderzoek wordt individueel afgenomen bij Accare en bestaat uit korte vragenlijsten en korte schrijfopdrachten achter de computer. De vragenlijsten gaan onder meer over hoe de jongere zich voelt en hoe zij over haar lichaam denkt. De schrijfopdrachten gaan over dingen die een jongere met haar lichaam kan doen en het waarnemen en beschrijven van details. Als de jongere dat leuk vindt, kan ze na afloop van het onderzoek kiezen om thuis nog een aantal online sessies te volgen van de schrijfopdrachten.
Samenwerking
We voeren dit onderzoek uit in samenwerking met de Universiteit Maastricht.
We werken voor al onze onderzoeken naar voedings- en eetstoornissen samen met de faculteit klinische psychologie en experimentele psychopathologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Dat doen we binnen de Academische werkplek voedingsstoornissen, eetstoornissen en obesitas.