Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

E-learning PARDI

Voor de diagnostiek van ARFID

De e-learning PARDI is bedoeld voor gedragswetenschappers die weleens werken met mensen met (een vermoeden van) ARFID (Avoidant/Restrictive Food Intake Disorder). In de e-learning leer je hoe je het 'Pica, Arfid, and Rumination Disorder Interview' (PARDI), het instrument dat je inzet voor de diagnostiek van ARFID, goed gebruikt.

Over de e-learning

Je kunt de gratis e-learning volgen via onze online leeromgeving. Daarvoor is het nodig om eerst een account aan te maken.

De e-learning duurt ongeveer 2,5 uur. Het is mogelijk om deze in etappes te volgen. We raden aan de e-learning te volgen op een laptop of desktop. Na het volgen van de e-learning krijg je een certificaat. 

Er zijn vier versies van de PARDI die, afhankelijk van de leeftijd van de patiënt, afgenomen kunnen worden bij ouders en/of bij de patiënt zelf. Aan de hand van de e-learning leren gedragswetenschappers hoe zij het PARDI interview goed en betrouwbaar af kunnen nemen. Ook worden de vier verschillende versies van de PARDI én het scoringsformulier bij de e-learning aan de deelnemer ter beschikking gesteld. Daarnaast is de recent vertaalde PARDI-AR-Q (PARDI-ARFID-Questionnaire: een screeningsvragenlijst voor ARFID, afgeleid van de PARDI) te downloaden via de e-learning. Deze kent 2 versies: 1 voor ouders en 1 voor mensen van 14 jaar en ouder.

Accreditatie voor de e-learning PARDI is toegekend door VSR (3 punten), FGzPt (2 punten), NIP eerstelijnspsychologie (2,5 punten) en NIP/NVO (2 punten).

Na het volgen van de e-learning ben je goed getraind in de PARDI. Dit draagt bij aan zorgvuldige diagnostiek van ARFID.

Renate Neimeijer en Sandra Mulkens, ontwikkelaars PARDI e-learning

Diagnostiek van ARFID met behulp van de PARDI

De PARDI is een semi-gestructureerd interview om ARFID, Pica en Ruminatiestoornis te diagnosticeren. Door het afnemen van dit interview wordt duidelijk of de persoon voldoet aan de criteria voor ARFID. Indien sprake is van ARFID kan met dit instrument ook vastgesteld worden om welk profiel het gaat (sensorische gevoeligheid, angst voor aversieve gevolgen, gebrek aan interesse in eten) en de mate van ernst.

De PARDI werd ontwikkeld door Engelse en Amerikaanse collega’s en in 2018 in het Nederlands vertaald door dr. Renate Neimeijer van het Accare Child Study Center en prof. dr. Sandra Mulkens van de Universiteit Maastricht en SeysCentra. 

De e-learning werd ontwikkeld door het Accare Child Study Center en SeysCentra en gefinancierd door K-EET (Ketenaanpak Eetstoornissen), teneinde de eetstoornissenzorg in Nederland verder te verbeteren.

Ontwikkelaars