Training Motiverende Gespreksvoering
-
Theorie en praktijk
-
Op basis van CGT
-
Geaccrediteerd door de VGCt
Beoordeling van cursisten
Hoofddocenten
Mirte Heringa
Wat is Motiverende Gespreksvoering?
Een cliënt wil niet stoppen met middelengebruik, neemt medicatie niet in, komt er niet toe het eetgedrag te verbeteren, gaat in het algemeen moeilijk mee met voorstellen van de therapeut. Vaak heb je een idee wat de cliënt zou kunnen doen om gezonder te leven en/of adequate therapiedoelen te bereiken, maar soms lukt het niet de cliënt te motiveren om gedrag te veranderen.
Motiverende Gespreksvoering is een doelgerichte gespreksmethode waarbij de motivatie voor gedragsverandering wordt versterkt en waarbij de therapeutische relatie optimaal blijft. Uit (inter)nationaal onderzoek blijkt dat motiverende gespreksvoering bewezen effectief is bij verschillende doelgroepen.
Training
In de 2-daagse training Motiverende Gespreksvoering leer je de gespreksvaardigheden die kunnen helpen om de motivatie tot gedragsverandering bij cliënten te versterken. Spirit en processen van motiverende gespreksvoering worden besproken en basisvaardigheden geoefend. Ook wordt er uitgebreid aandacht besteed aan het omgaan met weerstand en het herkennen, uitlokken en reageren op verandertaal.
Tijdens de training wordt interactief gewerkt en worden theorie en oefening regelmatig afgewisseld.
Naast de geplande trainingsdata besteed je ongeveer 3 uur aan zelfstudie. Je dient hiervoor beschikking te hebben over het boek Motiverende gespreksvoering, 3e editie (Miller e.a.).
Ik ben me nu bewust van de fouten die ik maak en heb veel inspiratie en goede tools om in gesprek te gaan met jongeren.
Voor wie
De training is op post-hbo niveau en bedoeld voor gedragswetenschappers, therapeuten, psychiaters, hbo-behandelaars en andere hulpverleners.
Praktisch
Accreditatie is aangevraagd bij NIP/NVO en VGCt.