Genen, omgeving en werking van de hersenen
bij jongeren met ADHD
De manier waarop we op onze omgeving reageren hangt deels af van onze genen. Zogenaamde ‘gen-omgevingsinteracties’ kunnen helpen verklaren waarom sommige kinderen ADHD krijgen in reactie op een stressvolle omgeving, terwijl dit bij andere kinderen niet gebeurt. Kennis hierover kan ons daarom helpen om niet alleen een beter begrip van ADHD te verkrijgen, maar ook betere behandelingen te ontwikkelen. In zijn promotie-onderzoek heeft Dennis van der Meer gekeken naar het verband tussen genen, stress en ADHD.
De resultaten
In zijn promotie-onderzoek heeft Dennis gekeken naar het verband tussen genen, stress en ADHD. Dennis vond aanwijzingen dat kinderen meer of minder ADHD kenmerken laten zien in reactie op stress, afhankelijk van bepaalde genen. Ook vond hij hierbij aanwijzingen voor afwijkingen in de grootte en activiteit van delen van de hersenen, die een rol spelen bij gedrag en ADHD.
Wat betekenen deze resultaten voor de praktijk?
De resultaten van het onderzoek van Dennis helpen ons om beter te begrijpen waarom bepaalde kinderen wel, en andere kinderen geen ADHD krijgen, in reactie op een stressvolle omgeving. Op deze manier helpen deze inzichten ons beter te begrijpen hoe erfelijkheid en omgeving een rol spelen bij ADHD.
Het onderzoek
Met dit onderzoek hopen we de oorzaak van ADHD te achterhalen. In dit onderzoek hebben we gebruik gemaakt van hersenscans, vragenlijsten en DNA onderzoek (erfelijke informatie)
Samenwerking
Dit onderzoek voerden we uit in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour (Radboud University Nijmegen).