Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

Chatten onder de loep

chatmethodiek 99gram.nl

Status
Afgerond
Thema's
Eetproblemen

Om chatten bij 99gram.nl te verbeteren, onderzoeken we of de ene manier van chatten beter werkt dan de andere.

Achtergrond

In dit onderzoek waren we benieuwd welke chatmethodiek als het fijnst en meest helpend wordt ervaren door jongeren. We probeerden hierachter te komen door ervaringen van jongeren die met de ene chat methodiek zijn geholpen te vergelijken met ervaringen van jongeren die met de andere chatmethodiek zijn geholpen.

Het onderzoek

Het onderzoek bestond uit een korte vragenlijst voor en na de chat. De vragen voor de chat gingen over hoe erg de jongere zit met hetgeen waarover ze willen chatten. De vragen na de chat gingen over hoe ze de chat hebben ervaren en of ze weten wat ze nu kunnen doen. 

Samenwerking

We werken voor al onze onderzoeken naar voedings- en eetstoornissen samen met de faculteit klinische psychologie en experimentele psychopathologie van de Rijksuniversiteit Groningen. Dat doen we binnen de Academische werkplek voedingsstoornissen, eetstoornissen en obesitas.

de resultaten

Algemene cijfers  

Tijdens het onderzoek zijn er 2079 chats gevoerd. 87.8% van de chatters was vrouw. In 50.1% van de chats was de aard van de hulp van de medewerker het geven van advies of ondersteuning. 

Op een schaal van 1-5 scoorden jongeren gemiddeld 4.0 op ernst van het probleem. 

Resultaten
In het algemeen, waren jongeren erg tevreden met de chat en waren er geen significante verschillen tussen de twee chat-methodieken. De oplossingsgerichte methodiek scoorden gemiddeld iets hoger dan de vijf-fase methodiek. Dit verschil was niet significant.

Medewerkers vonden dat de oplossingsgerichte methodiek de jongere meer steun bood. Maar vonden dat de methodiek minder bijdroeg aan de uitkomst van het gesprek dan het vijf-fase model. 

Conclusie 
Beide chat-methodieken scoorden goed bij zowel jongeren (4.5 op een schaal van 1-5) als behandelaren (4.0 op een schaal van 1-5). 

Medewerkers hadden het idee dat de oplossingsgerichte methodiek minder bijdroeg aan de uitkomst van het gesprek. Dit verschil komt mogelijk door de duidelijkere structuur van het vijf-fase model.

Op basis van dit onderzoek kunnen we concluderen dat beide methodieken mooie resultaten opleveren.