CGT Vervolgcursus angst, persoonlijkheid en trauma (50 uur)
Specialistische vervolgcursus CGT bij angst, persoonlijkheid en trauma. Vertaalslag vanuit generieke leertheoretische principes naar K&J doelgroep.
Hoofddocenten
Gerben Beldman
Training
Met deze 50-urige specialistische vervolgcursus CGT bij angst, persoonlijkheid en trauma leer je de CGT-principes toe te passen bij meer complexe casuïstiek.
Voor veel stoornissen zijn evidence-based behandelingen ontwikkeld, met goede tot zeer goede behandelresultaten. Toch blijkt het uitvoeren van deze behandelingen in de praktijk, zeker in het geval van co-morbide (persoonlijkheids)problematiek, niet eenvoudig.
Het cognitief-gedragstherapeutisch model zoals omschreven door Ten Broeke ea (2021) biedt een gedegen kader om ook complexe casuïstiek te begrijpen en van daaruit te komen tot weloverwogen behandelinterventies.
Je leert tijdens de cursus vanuit dit kader drie essentiële vaardigheden:
- Conceptuele vaardigheden: oftewel de vaardigheid om, ook complexe casuïstiek, vanuit de leertheorie instandhouding van klachten goed te begrijpen en van daaruit te komen tot weloverwogen behandelinterventies
- Technische vaardigheden: oftewel de vaardigheid om, ook bij complexe casuïstiek, (ervaringsgerichte) behandelinterventies op een technisch vaardige wijze uit te voeren
- Relationele vaardigheden: oftewel de vaardigheid om, ook bij complexe casuïstiek, moeilijk verlopende behandelinteracties op te merken en daar adequaat op te reageren.
Met name leer je deze vaardigheden toe te passen bij cliënten met (complexe) angst- en traumagerelateerde stoornissen en persoonlijkheidsstoornissen.
Zo is er aandacht voor de vraag:
- hoe vanuit het leertheoretische kader instandhouding van klachten bij (complexe) casuïstiek het best begrepen kan worden
- hoe bij angstproblematiek behandelinterventies zo worden vormgegeven dat deze het meest effectief zijn
- hoe vroege ervaringen op verschillende manieren leiden tot patronen en klachten in het hier-en-nu
- hoe op deze vroege ervaringen verschillende typen interventies met verschillende doeleinden kunnen worden ingezet. Zowel om patronen om te vormen als om klachten in het hier-en-nu te verminderen.
- hoe om te gaan met diverse moeilijk verlopende therapeutische interacties.
De cursus vertrekt vanuit de generieke leertheoretische principes en maakt vandaaruit continu de vertaalslag naar de K&J-doelgroep.
Leerdoelen
De meer gedetailleerde leerdoelen zien er als volgt uit:
- Angst-, traumagerelateerde- en persoonlijkheidsproblematiek conceptualiseren in relevante en begrijpelijke verklarende leertheoretische analyses.
- Met behulp van deze verklarende leertheoretische analyses bepalen hoe bij complexe casuïstiek vroege ervaringen op verschillende manieren tot klachten in het hier-en-nu kunnen leiden.
- Op basis van deze verklarende analyses weloverwogen interventies indiceren.
- Hoe, ook bij complexe angstcasuïstiek, volgens de “nieuwste inzichten” op het gebied van exposure een exposure-opdracht op te stellen.
- Patiënten op socratische wijze motiveren tot het aangaan van arousal-verhogende interventies zoals exposure.
- Daarbij moeilijk verlopende interacties identificeren.
- Deze moeilijk verlopende interacties conceptualiseren in verklarende leertheoretische en interactionele analyses.
- Vanuit deze analyses adequaat reageren op een aantal moeilijk verlopende therapeutische interacties.
- Bij complexe angst- en persoonlijkheidsproblematiek diverse (ervaringsgerichte) technieken inzetten om het effect van traumatische vroege ervaringen in het hier-en-nu te verminderen en daarmee disfunctionele persoonlijkheidspatronen te doorbreken.
- Vaardigheidstekorten bij cliënten op kunnen merken.
- Cliënten adequate vaardigheden aanleren.
Voor wie
Je hebt een afgeronde masteropleiding psychologie, pedagogische wetenschappen, gezondheidswetenschappen of geneeskunde.
Tevens heb je een 100-uurs Basiscursus Cognitieve Gedragstherapie gevolgd.
Praktisch
Deze blended cursus bestaat uit 5 lesdagen die plaatsvinden bij Accare in Assen en het tussentijds uitvoeren van online-opdrachten in een online-leeromgeving. Onderdeel van deze online-opdrachten zijn 5 korte online intervisiemomenten, welke ongeveer een week voorafgaand aan een cursusdag plaatsvinden. Deze duren 30-45 minuten en de exacte data hiervoor bepaal je in overleg met 2 of 3 groepsgenoten.
Het cursorische deel bestaat daarmee uit 50 werkuren. Daarnaast staat er voor het lezen van de literatuur 175 studie-uren.
Je dient beschikking te hebben over het boek: Broeke ten, E., Korrelboom, K., Verbraak, M. & Meijer, S. (2021). Praktijkboek Geïntegreerde Cognitieve Gedragstherapie, protocollaire behandelingen op maat. Bussum: Uitgeverij Coutinho.
De cursus is geaccrediteerd door de VGCt, NIP/NVO, FGZPT en VEN. Op basis van inschrijving wordt bepaald of er ook bij andere beroepsverenigingen accreditatie zal worden aangevraagd.
Contact
Cursusgroepen
Docenten
Interesselijst CGT Vervolgcursus angst, persoonlijkheid en trauma (50 uur)