A graph theory study of resting-state functional connectivity in children with Tourette syndrome
Hoe is de communicatie tussen hersengebieden bij kinderen met tics en ADHD?
Hersengebieden communiceren met elkaar om informatie uit te wisselen. Bij het opgroeien veranderen verbindingen tussen bepaalde hersengebieden. Ze worden korter of langer, of dikker of dunner en meestal efficiënter. Dit kan worden gemeten middels MRI onderzoek (hersenscan) in rust. Er zijn ideeën dat er bij kinderen met tics sprake zou kunnen zijn van verbindingen die niet goed met elkaar communiceren. Dit hebben we hier onderzocht. Hierbij vergeleken we de hersenscans van kinderen met tics met kinderen met ADHD en gezonde controles.
Belangrijkste resultaten en conclusies
-
Uit het onderzoek blijkt dat bij kinderen met tics en zonder ADHD de hersengebieden op een andere manier samenwerken dan bij kinderen met ADHD en gezonde controle kinderen.
-
De manier waarop duidt mogelijk op een vertraagde ontwikkeling
-
We vonden gebieden in de hersenen (defaultnetwerk, frontoparietaal netwerk) die minder goed gespecialiseerd waren. Dat wil zeggen, die minder efficiënte verbindingen over de korte afstand lieten zien.
Hoe we het onderzoek uitvoerden
Dit onderzoek werd uitgevoerd als onderdeel van het TS-Eurotrain project. In dit project werden kinderen met tics, ADHD en gezonde controles vergeleken op de structuur en de functie van de hersenen.
Tics hebben invloed op de netwerkorganisatie van het brein. Er lijkt sprake te zijn van een vertraagde ontwikkeling in de organisatie van het brein.
Wat betekent dit voor de praktijk?
De resultaten van dit onderzoek laten vooral zien dat de hersenen zich anders ontwikkelen bij 8-12 jarige kinderen met tics. Bepaalde verbindingen tussen hersengebieden lopen minder efficiënt.
60
kinderen met tics
54
kinderen met ADHD
60
kinderen zonder tics of ADHD
Samenwerking
Voor deze publicatie werkten we samen met het UMCG, Karakter, academisch centrum voor kinder- en jeugdpsychiatrie Nijmegen en het Donders Instituut voor Brein, Cognitie en Gedrag, Radboud Universiteit in Nijmegen.