Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

TS-Eurotrain

Onderzoek naar welke hersenmechanismen een rol spelen bij 8-12 jarige kinderen met Tourette en ADHD.

Status
Analyse
Thema's
Tics

Het komt vaak voor dat een kind met een ticstoornis ook ADHD heeft. Er is echter nog niet onderzocht wat voor invloed ADHD heeft op de werking van de hersenen en op de informatieverwerking van kinderen met ticstoornissen. Het doel van dit onderzoek was om te onderzoeken welke hersenmechanismen en cognitieve problemen specifiek zijn voor ticstoornissen, en hoeveel invloed comorbide ADHD daarop heeft.

Het onderzoek

Binnen het TS-EUROTRAIN onderzoek hebben we data verzameld door gebruik te maken van computertaken, vragenlijsten en de MRI-scanner. Zo konden we de werking van de hersenen onderzoeken. Deze informatie werd vergeleken tussen kinderen van 8 tot en met 12 jaar met ticstoornissen waarbij sommige wel ADHD hadden en anderen niet, kinderen met ADHD zonder tics en kinderen zonder een ticstoornis en ADHD. Aan dit onderzoek deden 180 kinderen mee (60 met tics, 60 met ADHD en 60 gezonde controle kinderen).  

De resultaten

Het onderzoek bestond uit twee onderdelen.

1. Hersenstructuren

Dr. Natalie Forde is inmiddels gepromoveerd op het onderzoek. Zij keek naar hersenstructuren. We hebben geen bewijs gevonden voor een atypische hersenwerking bij kinderen met tics en bij kinderen met ADHD. We hebben vooral gekeken naar de structuur en chemische kenmerken (hersenstofjes, zoals glutamaat) van netwerken in de hersenen van kinderen met tics en ADHD. Dit hebben we vergeleken met gezonde kinderen zonder deze kenmerken. We zagen  dat de glutamaatconcentratie gerelateerd was aan dwangsymptomen in gebieden betrokken bij controle processen in de hersenen (zoals het reguleren van de aandacht en emoties). 

2. Werking van de hersenen

Bij het tweede deel keek Thaïra Openneer als promovenda naar de werking van de hersenen. We keken vooral naar wat de hersenen in rust doen en hoe ze werken tijdens het uitvoeren van computertaakjes. Zo vonden we dat bepaalde hersengebieden, die vooral verantwoordelijk zijn voor gedrag, tijdens rustperiodes minder actief zijn bij kinderen met ticstoornissen zonder  bijkomende ADHD. Dit in vergelijking met gezonde kinderen en kinderen met ADHD zonder tics. Daarnaast hebben we ontdekt dat kinderen met ticstoornissen met ADHD en kinderen met ADHD slechter presteren op taken dan gezonde kinderen. Het hebben van ADHD lijkt dus een negatieve invloed te hebben op de informatieverwerking van kinderen met ticstoornissen, maar niet op de hersenwerking tijdens rustperiodes. 

Er worden vanaf 2020 nog meer resultaten van het TS-EUROTRAIN onderzoek verwacht.

Het hebben van ADHD lijkt een negatieve invloed te hebben op de informatieverwerking van kinderen met ticstoornissen, maar niet op de hersenwerking tijdens rustperiodes. 

Thaïra Openneer, onderzoeker

Samenwerking

Dit onderzoek voerden we uit in samenwerking met Karakter en het Donders Instituut in Nijmegen.