Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

Executive function in children with Tourette syndrome and attention-deficit/hyperactivity disorder: Cross-disorder or unique impairments?

Hebben kinderen met tics informatieverwerkingsproblemen in vergelijking met kinderen met ADHD en gezonde controles?

Kinderen met ADHD hebben vaak informatieverwerkingsproblemen. Zo doen ze het dikwijls minder goed op taken die cognitieve controle en werkgeheugen vereisen. Vaak reageren ze impulsief en doen dingen zonder nadenken. ADHD komt ook vaak voor bij kinderen met tics. In hoeverre kinderen met tics ook last hebben van informatieverwerkingsproblemen is onduidelijk. Daarom vergeleken we drie groepen kinderen op het doen van computertaakjes: 8-12 jarige kinderen met alleen tics, met alleen ADHD, en kinderen zonder tics of ADHD.

Kinderen met ADHD hebben vaak informatieverwerkingsproblemen. Zo doen ze het dikwijls minder goed op taken die cognitieve controle en werkgeheugen vereisen. Vaak reageren ze impulsief en doen dingen zonder nadenken. ADHD komt ook vaak voor bij kinderen met tics. In hoeverre kinderen met tics ook last hebben van informatieverwerkingsproblemen is onduidelijk. Daarom vergeleken we drie groepen kinderen op het doen van computertaakjes: 8-12 jarige kinderen met alleen tics, met alleen ADHD, en kinderen zonder tics of ADHD.

Belangrijkste resultaten en conclusies

  • We vonden dat met name kinderen met ADHD minder goed presteerden op de taken. Maar ook kinderen met tics en ADHD deden het slechter dan de controlekinderen.

Hoe we het onderzoek uitvoerden

We vergeleken drie groepen kinderen op het doen van computertaakjes: 8-12 jarige kinderen met alleen tics, met alleen ADHD, en kinderen zonder tics of ADHD. Dit onderzoek werd uitgevoerd als onderdeel van het TS-Eurotrain project. 

Tics zelf zijn niet de oorzaak van informatieverwerkingsproblemen, zoals problemen met het werkgeheugen of cognitieve impulsiviteit. Het is met name de ADHD die voor deze problemen zorgt.

Thaïra Openneer, hoofdonderzoeker

Wat betekent dit voor de praktijk?

In de klinische praktijk is het van belang om alert te zijn op de aanwezigheid van ADHD bij kinderen met tics. Juist die combinatie zorgt voor minder goede taakprestaties. Als kinderen met tics problemen hebben in het dagelijks leven of op school/werk kan een neuropsychologisch onderzoek handvatten bieden voor gerichte begeleiding.

60

kinderen met tics

54

kinderen met ADHD

60

kinderen zonder ADHD of tics

Samenwerking

Voor deze publicatie werkten we samen met het UMCG, Karakter en het Donders Instituut, Nijmegen.