‘Betrek mij gewoon!' Op zoek naar verbeterkansen voor de jeugdhulp in het casusonderzoek Ketenbreed Leren
Leren van levensverhalen van jongeren die in de jeugdhulp verblijven
‘Ik was veel te bang dat ze zich met ons zouden gaan bemoeien of ons kind zouden afpakken.’ Daarom vertelde een jonge moeder verzweeg op het consultatiebureau niet dat ze zich na haar zwangerschap depressief voelde en dat ze een trauma had van vroeger. Haar oudste dochter veel zorgtaken over, totdat ze daardoor zelf vastliep. Het begin van een moeizaam en langdurig hulpverleningstraject met veel betrokkenen, weinig resultaat en betrokkenheid van soms wel tien professionals tegelijkertijd. Hoe had dit anders gekund? Over deze vragen buigen we ons binnen het project Ketenbreed Leren.
Belangrijkste resultaten en conclusies
-
Eenendertig indrukwekkende levensverhalen
van de kinderen en hun ouders leveren veel informatie op en veel aanknopingspunten voor verbetering.
Hoe we het onderzoek uitvoerden
In dit onderzoeks- en veranderproject willen we leren van levensverhalen van jongeren die in de jeugdhulp verblijven. Samen met deze jongeren, hun ouders, betrokken professionals en beleidsmakers bekijken we hoe het hulpverleningstraject is verlopen, wat heeft geholpen en wat goede hulp in de weg stond.
"Betrek mij gewoon want het is mijn leven"
Wat betekent dit voor de praktijk?
Ketenbreed Leren is uniek omdat de verhalen en de cijfers ons laten zien wat er mis gaat. Maar juist ook omdat het kansen biedt om te leren. Diezelfde ouders en jongeren die de vinger leggen op de ‘zere’ plekken, verwoorden ook waar ze behoefte aan hebben. Wat hen geholpen zou hebben op de moeilijkste momenten. Wat hen meer vertrouwen had gegeven en meer regie over hun eigen leven. En daar liggen de kansen.
In het onderzoeksrapport staan aanbevelingen voor hulpverleners, gemeenten, zorgaanbieders en voor opleiders. Ervaringsdeskundigen dachten hierover mee. Wij organiseren het komende jaar allerlei trainingen en bijeenkomsten om de resultaten in de praktijk te brengen.
31
Jongeren vertelden hun verhaal
4
Deze jongeren wisselden gemiddeld vier keer van school
8-9
Deze jongeren wisselden gemiddeld 8 tot 9 keer van woonplek
Samenwerking
Marjan de Lange (projectleider)
Mariska van der Steege (projectleider)
Peter Dijkshoorn
Dit onderzoek voerden we uit in samenwerking met Curium, de Haagse Hogeschool en Horizon (onderdeel van iHUB).