Werking van de hersenen
van jongeren met ADHD
Ongewenst gedrag (bijv. erg druk zijn, eerst doen en dan pas denken) komt vaak voor bij kinderen met ADHD. Promovendus Daan van Rooij onderzocht wat er gebeurt in de hersenen van kinderen met ADHD bij het tegenhouden van ongewenst gedrag.
De resultaten
Daan vond aanwijzingen voor een verminderde activiteit in hersengebieden, die een rol spelen bij aandacht/concentratie en het afremmen van gedrag, bij kinderen met ADHD in vergelijking met kinderen zonder ADHD. Ook vond Daan aanwijzingen voor een minder goede samenwerking tussen een aantal van deze hersengebieden. Daarnaast vond hij dat kinderen met ADHD meer moeite lijken te hebben om de activiteit in hersengebieden te onderdrukken, die niet of minder van belang zijn voor hetgeen ze op dat moment mee bezig zijn (de zogenoemde ‘taak’ in dit onderzoek). De niet-aangedane broers/zussen van jongeren met ADHD lieten aan de ene kant vergelijkbare afwijkingen zien, maar leken aan de andere kant ook beter in staat om hier hun hersenactiviteit op aan te passen.
Wat betekenen deze resultaten voor de praktijk?
De resultaten van het onderzoek van Daan helpen ons om beter te begrijpen hoe en waarom ongewenst gedrag ontstaat bij kinderen met ADHD.
Samenwerking
Dit onderzoek voerden we uit in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) en het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en het Donders Institute for Brain, Cognition and Behaviour (Radboud University Nijmegen).