SCODA
Sociale cognitie bij disruptief gedrag en agressie
Jongeren met gedragsproblemen, zoals opstandig, ongehoorzaam en/of agressief gedrag (ook wel disruptief gedrag genoemd) hebben vaak moeite in de omgang met andere mensen. Hun ouders bijvoorbeeld, of leeftijdsgenoten. We denken dat dit komt doordat de hersenen sociale informatie anders verwerken. Sociale informatie is informatie die belangrijk is voor het omgaan met anderen. We weten alleen nog niet wát er precies anders gaat in de hersenen. Daarom doen we dit onderzoek.
Wie kan deelnemen?
-
Je bent tussen de 12 en 17 jaar oud
-
Je bent rechtshandig
-
Je hebt geen licht verstandelijke beperking (LVB)
-
Je bent vaak boos, agressief, opstandig, en/of ongehoorzaam, of je doet vaak dingen die niet mogen (er is sprake van gedragsproblemen)
-
Of; je hebt geen psychische of emotionele klachten (je doet mee in de controlegroep)
Het is wel belangrijk dat er geen sprake is (geweest) van hoofdletsel, neurologische aandoeningen, epilepsie of ernstige psychische problemen.
Achtergrond
We denken dat jongeren met gedragsproblemen moeite hebben in de omgang met anderen doordat hun hersenen anders reageren op informatie die binnenkomt. Sommige jongeren vinden het bijvoorbeeld lastig om de gevoelens van andere mensen te herkennen. Anderen hebben het gevoel dat andere mensen negatief over ze denken. Dit zorgt dan voor boosheid, agressie en/of opstandig gedrag. In de puberteit zijn de problemen vaak het ergst, omdat contact met andere jongeren dan steeds belangrijker wordt.
Wát er dan precies anders gaat in de hersenen is nog niet goed onderzocht. Daarom vragen we jongeren met en jongeren zonder gedragsproblemen om mee te doen aan dit onderzoek. De resultaten van beide groepen vergelijken we dan met elkaar. We hopen dat de resultaten van dit onderzoek ervoor zorgen dat we gedragsproblemen in de toekomst beter kunnen behandelen.
Het onderzoek
Jij en een van je ouders vullen een aantal vragenlijsten in. Dit duurt voor elk van jullie ongeveer 45 minuten. Het invullen hoeft niet in één keer. Dit kan thuis (online) en/of bij Accare.
Dan kom je een keer naar Accare Groningen. Dit bezoek duurt iets meer dan 5 uur inclusief lunchpauze en bestaat uit:
- Een interview met jou over je gedrag (60 min)
- Een interview met je ouder(s) over je gedrag (60 min)
- Een EEG onderzoek met computertaakjes (voorbereiding 20 min, taakjes 75 min, rustmetingen en pauze 25 min, totaal 120)
- Een aantal (computer) taakjes en korte IQ-screening (60 min)
Met deze taakjes onderzoeken we hoe je hersenen reageren op verschillende soorten informatie, zoals gevoelens van andere mensen of dingen die je moet onthouden. De vragenlijsten gaan vooral over je gedrag.
Je kan er ook voor kiezen om twee keer naar Accare te komen in plaats van een keer.
Jij en je ouders krijgen een cadeaubon als je meedoet aan dit onderzoek en een reiskostenvergoeding.
Wat is EEG?
De hersenactiviteit meten we met behulp van een EEG. EEG is een afkorting voor elektro-encefalografie. Je krijgt een soort badmuts op je hoofd waarin sensoren zitten. Deze sensoren meten de activiteit van je hersenen tijdens computertaakjes en in rust. Een EEG onderzoek is helemaal veilig en doet geen pijn.
De onderzoekers
Renee Kleine Deters is junior onderzoeker bij het SCODA onderzoek. Andrea Dietrich en Pieter Hoekstra zijn als senior onderzoekers betrokken. We voeren dit onderzoek uit in samenwerking met het Universitair Medisch Centrum Groningen.