Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

SPARTA

Werkt oudertraining bij kinderen met ASS en gedragsproblemen?

Status
Analyse
Thema's
Autisme

In een oudertraining voor ouders van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) leren ouders hoe zij om kunnen gaan met probleemgedrag van hun kind. In dit onderzoek bekijken we de werkzaamheid van twee vormen van oudertraining: een training op de polikliniek en een training via een online behandelprogramma.

Achtergrond

Een autismespectrumstoornis (ASS) komt voor bij ongeveer 1 op de 100 kinderen. Kinderen met ASS hebben problemen met communiceren en sociale interacties en zijn vaak rigide in hun gedrag. Bovendien hebben veel kinderen met ASS gedragsproblemen zoals driftbuien, ongehoorzaamheid en agressief gedrag. Deze problemen zijn vervelend voor het kind en kunnen de opvoeding voor ouders extra lastig maken. Door middel van ouderbegeleiding of oudertraining kunnen ouders leren hoe zij om kunnen gaan met het gedrag van hun kind, zodat de gedragsproblemen afnemen. Uit onderzoek blijkt dat oudertraining goed werkt voor kinderen met ADHD en gedragsproblemen. Voor ASS is hier minder over bekend.

De oudertraining die we onderzochten is erop gericht om ouders een aantal vaardigheden te leren die belangrijk kunnen zijn in de aanpak van gedragsproblemen. Zoals het bieden van structuur, het stellen van duidelijke regels, of het belonen van gewenst gedrag. De oudertraining werd op twee manieren gegeven:

  • Op de polikliniek. Ouders hadden ongeveer vijftien afspraken met een therapeut. Dit wordt face-to-face behandeling genoemd, omdat ouders en therapeut direct contact met elkaar hebben op de polikliniek. Ouders werkten thuis aan de dingen die zij leren tijdens de training. Dit is de manier waarop de behandeling ook buiten het onderzoek plaatsvindt.
  • Training via een online behandelprogramma. Ouders maakten thuis op de computer opdrachten en kregen uitleg via het programma. De therapeut kon in het programma zien hoe ouders de opdrachten maakten en of er vragen waren. Via het programma kon de therapeut berichten sturen naar de ouders. Tijdens deze vorm van oudertraining vonden er ook enkele afspraken op de polikliniek plaats, bijvoorbeeld aan het begin en het einde van de training. Omdat de training deels via de computer en deels op de polikliniek werd gevolgd, heet deze vorm van behandeling een blended (gemengde) training.

Het onderzoek

In totaal deden 97 kinderen en hun ouders mee aan het onderzoek. Het gaat om kinderen die gediagnosticeerd zijn met een autismespectrumstoornis, 4 tot en met 12 jaar oud zijn en een IQ hoger dan 50 hebben. Door middel van loting werd bepaald of ouders meteen oudertraining kregen (face-to-face of blended) of de eerste twintig weken van het onderzoek nog geen oudertraining kregen. Alle onderzoekdeelnemers konden tijdens het onderzoek gebruik maken van andere vormen van zorg. Inmiddels zijn alle ouders klaar met het volgen van de oudertraining.

We onderzoeken of het volgen van de oudertraining ervoor zorgt dat kinderen minder gedragsproblemen laten zien. Hiernaast onderzoeken we of de oudertraining invloed heeft op de manier waarop ouders naar de opvoeding kijken. We zijn ook benieuwd wat het verschil is tussen de face-to-face en blended oudertraining. Is er bijvoorbeeld verschil in tevredenheid bij ouders of in de tijd die therapeuten aan de training besteden? Ten slotte onderzoeken we voor welke kinderen en ouders de training het beste werkt. We kijken bijvoorbeeld naar de ernst van gedragsproblemen voorafgaand aan de training.

Samenwerking

Onze onderzoekers werken voor dit onderzoek samen met GGZ-instelling Yulius in Dordrecht.