Barbara van den Hoofdakker
Senior-onderzoeker
- Functie
 - Senior-onderzoeker
 - E-mailadres
 - b.van.den.hoofdakker@accare.nl
 - Telefoonnummer
 - 06 55 69 74 30
 
Barbara van den Hoofdakker is bijzonder hoogleraar en klinisch psycholoog/cognitief gedragstherapeut bij het Accare Child Study Center en de Rijksuniversiteit Groningen.
Biografie
Barbara werkt sinds 1993 bij Accare. Zowel in de klinische praktijk als in het wetenschappelijk onderzoek gaat haar interesse uit naar de behandeling van gedragsproblemen (waaronder ADHD) bij kinderen. Ze vindt het belangrijk om de geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en jongeren te verbeteren door aanbevelingen die voorkomen uit wetenschappelijk onderzoek te implementeren in de praktijk. Barbara draagt daarom regelmatig bij aan de ontwikkeling van landelijke en internationale richtlijnen en praktijkstandaarden. Sinds ze bij Accare werkt heeft ze verschillende functies vervuld, waaronder die van inhoudelijk manager van de afdeling ADHD, gedragsstoornissen en tics, en, tot op heden, die van voorzitter van de kennislijn ADHD en gedragsstoornissen. Sinds 2013 werkt ze voor een deel van haar tijd bij de Rijksuniversiteit Groningen en combineert ze haar onderzoeks- en klinische werkzaamheden met de functie van hoofdopleider van de Groningse post-masteropleiding tot gezondheidszorg (GZ) psycholoog en (sinds 2019) waarnemend hoofdopleider van de post-masteropleiding tot klinisch psycholoog.
Onderzoeken
STAP (Study of Treatment of ADHD and behaviour problems in Preschool ADHD)
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)
 
Twee behandelingen van kinderen tussen 2½ en 6 jaar met symptomen van ADHD en gedragsproblemen vergeleken: medicatie (methylfenidaat) en gedragstherapie.
Oudertraining bij ADHD
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In dit onderzoek is onderzocht of de groepsoudertraining kan bijdragen aan het verminderen van ouderlijke stress en van gedragsproblemen bij het kind of de...
ADHD@Home
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
Het doel van dit onderzoek is het onderzoeken van de werkzaamheid van thuisbehandeling bij kinderen met ADHD.
PAINT-CAU
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
Met dit onderzoek willen we graag meer inzicht krijgen in de redenen van ouders om voor een specifieke behandeling te kiezen.
ATHENE
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)
 
Bestaan er verschillen tussen de gebruikelijke manier van het volgen van deze training , namelijk op de poli, en de 'blended' manier; een combinatie van...
MASK
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)
 
Wat is bij de behandeling van ADHD de effectiviteit van methylfenidaat na meer dan twee jaar gebruik.
SPARTA
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Autisme
 
In dit onderzoek bekijken we de werkzaamheid van twee vormen van oudertraining: een training op de polikliniek en een online training.
Proefstop methylfenidaat
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)
 
Onderzoek naar het terugdringen van onnodig gebruik van methylfenidaat door middel van een proefstop.
Voorspellers van behandelsucces
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Angst, Boos en opstandig gedrag, Depressie
 
In dit onderzoek hebben we onderzocht welke gezins-, ouder-, kind- en omgevingsfactoren een rol spelen bij het succes van behandelingen in de jeugd-GGZ?
IBIS
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Psychische problemen én een licht verstandelijke beperking
 
Gedragstherapeutische technieken kunnen begeleiders helpen in de omgang met mensen met een verstandelijke beperking en gedrag dat we niet meteen begrijpen....
DREAMS
- Status
 - Nieuw
 
DREAMS is een landelijk samenwerkingsverband tussen Accare, Curium, Karakter en Levvel.
Plannen op School (PLOS)
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Autisme, Boos en opstandig gedrag, Schoolverzuim
 
In dit onderzoek wordt effectiviteit van PLOS onderzocht.
MEDUSA
- Status
 - Nieuw
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)
 
Een onderzoek naar de langetermijneffecten van methylfenidaat (beter bekend als Ritalin of Concerta).
PAINT
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag, Opvallend gedrag bij jonge kinderen
 
PAINT is de overkoepelende naam voor de studies met als doel de zorg voor kinderen met gedragsproblemen (waaronder ADHD) te verbeteren.
PAINT-P
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In PAINT-P onderzoeken we welke onderdelen van oudertraining bij ouders van kinderen met ADHD of ADHD-symptomen effect hebben.
PAINT-P Microtrial
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In de PAINT-P Microtrial onderzochten we hoe effectief twee soorten gedragstherapeutische technieken afzonderlijk zijn. Op basis van dit onderzoek en een...
PAINT-GGZ Pilot
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In de PAINT-GGZ Pilot onderzochten we op kleine schaal hoe haalbaar het voor ouders en behandelaren in de jeugd ggz is om kortdurende oudertraining te geven.
PAINT-GGZ
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
Onderzoek naar kortdurende oudertraining op grotere schaal binnen verschillende instellingen in de jeugd ggz.
PAINT-POH
- Status
 - Deelnemers zoeken
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In de PAINT-POH studie onderzoeken we de effectiviteit van de kortdurende oudertraining in huisartsenpraktijken.
PAINT-Wijkteam
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In de PAINT-Wijkteam studie onderzoeken we welke hulp wijkteams bieden aan ouders van kinderen met uitdagend gedrag. Daarnaast onderzoeken we hoe we de korte...
PAINT-T
- Status
 - Deelnemers zoeken
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
Is een korte leerkrachttraining effectief in het verminderen van druk en opstandig gedrag bij kinderen op de basisschool?
PAINT-T Microtrial
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)
 
In de PAINT-T Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (antecedente en consequente technieken) die...
PAINT-T Trial
- Status
 - Deelnemers zoeken
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In de PAINT-T Trial onderzoeken we de effectiviteit van de korte leerkrachttraining. We willen weten of de korte training helpt om gedragsproblemen van...
PAINT-kennisverspreiding
- Status
 - Afgerond
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
In het PAINT-kennisverspreiding project verspreiden we samen met ouderbelangenvereniging Balans op verschillende manieren kennis over effectieve...
PAINT-IPDMA
- Status
 - Analyse
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
Er wordt wereldwijd veel onderzoek gedaan naar behandelingen voor kinderen met ADHD en gedragsproblemen. In het PAINT-IPDMA project voegen we data van heel...
PAINT-M
- Status
 - Nieuw
 
- Thema's
 - Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
 
We weten dat oudertraining goed helpt in het verminderen van ADHD en gedragsproblemen. Maar welke elementen van oudertraining zijn het meest effectief en...
Publicaties
		Editorial Perspective: The challenge of evaluating ADHD parenting interventions - towards a hybrid approach
- oktober 2025
 - Journal of Child Psychology and Psychiatry, and allied disciplines
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Have parenting programs for disruptive child behavior become less effective?
- september 2025
 - Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Research Review: Mechanisms of change and between-family differences in parenting interventions for children with ADHD - an individual participant data meta-analysis
- september 2025
 - Journal of Child Psychology and Psychiatry, and Allied Disciplines
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		School-Based Interventions for Children with Behavioral Difficulties: Inconsistent Implementation of Evidence-Based Practices
- mei 2025
 - Evidence-Based Practice in Child and Adolescent Mental Health
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Medication adherence and persistence in children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder (ADHD): a systematic review and qualitative update
- maart 2025
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Treatments with versus without medication for children with behavioural difficulties in clinical practice: an economic evaluation with observational data
- maart 2025
 - Journal of Child Psychology and Psychiatry, and allied disciplines
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Neurofeedback for Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Systematic Review and Meta-Analysis
- februari 2025
 - JAMA Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Innovations in Practice: Brief behavioral parent training for children with impairing ADHD characteristics - a pilot study
- februari 2025
 - Child and Adolescent Mental Health
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Frontline Staff and Trainer Perspectives on Implementing and Adhering to Positive Behaviour Support in Intellectual Disabilities Care: A Mixed-Methods Study
- januari 2025
 - Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Results of N = 1 randomized, double-blind, placebo-controlled, cross-over discontinuation trials embedded in clinical practice after longer term methylphenidate use: a pilot study
- november 2024
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Parent Training for Disruptive Behaviors in Referred Children with Autism Spectrum Disorder: A Randomized Controlled Trial
- september 2024
 - Journal of Autism and Developmental Disorders
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Long-Term Effectiveness of Off-Label Risperidone Treatment in Children and Adolescents: A Randomized, Placebo-Controlled Discontinuation Study
- augustus 2024
 - Journal of Child & Adolescent Psychopharmacology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		ADHD medication adherence reduces risk of committing minor offenses in adolescents
- mei 2024
 - Journal of Child Psychology and Psychiatry, and applied sciences
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		The short- and longer-term effects of brief behavioral parent training versus care as usual in children with behavioral difficulties: study protocol for a randomized controlled trial
- maart 2024
 - National library of medicine
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Effects of positive behaviour support delivered by direct staff on challenging behaviours and quality of life of adults with intellectual disabilities: A multicentre cluster-controlled trial
- januari 2024
 - Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		The efficacy of a self-help parenting program for parents of children with externalizing behavior: a randomized controlled trial
- oktober 2023
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Sustained improvements by behavioural parent training for children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review of longer-term child and parental outcomes
- september 2023
 - JCPP advances
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		We need better long-term intervention programs in mental health care for children and young people with chronic vulnerabilities
- augustus 2023
 - European Child and Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Components of Behavioral Parent Training for Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Series of Replicated Single-Case Experiments
- augustus 2023
 - Behavior Modification
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		The Relation Between Classroom Setting and ADHD Behavior in Children With ADHD Compared to Typically Developing Peers
- juli 2023
 - Journal of Attention Disorders
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Remote assessment of ADHD in children and adolescents: recommendations from the European ADHD Guidelines Group following the clinical experience during the COVID-19 pandemic
- juni 2023
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Adherence to Clinical Guidelines for Dose Finding and Monitoring Methylphenidate Use: A Medical Record Audit in Child and Adolescent Mental Health Care and Pediatric Settings
- juni 2023
 - Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Review: Which components of behavioral parent and teacher training work for children with ADHD? - a metaregression analysis on child behavioral outcomes
- 1 mei 2023
 - Child and Adolescent Mental Health
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Computerized cognitive training in attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): a meta-analysis of randomized controlled trials with blinded and objective outcomes
- april 2023
 - Molecular Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Components of Behavioral Parent Training for Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Series of Replicated Single-Case Experiments
- april 2023
 - Behavior Modification
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Commentary: Why treatment is the best choice for childhood mental disorders - a commentary on Roest et al. (2022)
- maart 2023
 - Journal of Child Psychology and Psychiatry, and allied disciplines
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Parental rejection in early adolescence predicts a persistent ADHD symptom trajectory across adolescence
- januari 2023
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Kinderen en jongeren met ADHD hebben soms problemen met hun omgeving. Eerder is gevonden dat opvoeding samenhangt met ADHD. Meestal verminderen of verdwijnen ADHD symptomen gedurende de puberteit. Echter sommige jongeren blijven last hebben van ADHD symptomen. We wilden weten of er een verband is tussen de manier waarop jongeren de opvoeding van hun ouders ervaren en het blijven bestaan van...
		Youth Psychopathology in Daily Life: Systematically Reviewed Characteristics and Potentials of Ecological Momentary Assessment Applications
- december 2022
 - Child Psychiatry and Human Development
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Distance learning during the COVID-19 pandemic for children with ADHD and/or ASD: a European multi-center study examining the role of executive function deficits and age
- december 2022
 - Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		To prompt or to praise? Effective components of behavioral parent training for children with attention-deficit/hyperactivity disorder and the role of attachment
- november 2022
 - RuG
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Clinicians' Adherence to Guidelines When Initiating Methylphenidate Treatment
- november 2022
 - Journal of Child and Adolescent Psychopharmacology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Factors Related to Perceived Stigma in Parents of Children and Adolescents in Outpatient Mental Healthcare
- oktober 2022
 - International Journal of Environmental Research and Public Health
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Exploring the association of staff characteristics with staff perceptions of quality of life of individuals with intellectual disabilities and challenging behaviours
- september 2022
 - Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Withdrawing methylphenidate in relation to serum levels of ferritin and zinc in children and adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder
- augustus 2022
 - Journal of Psychiatric Research
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Early-Life Environmental and Child Factors Associated with the Presence of Disruptive Behaviors in Seven-Year-Old Children with Autistic Traits in the Avon Longitudinal Study of Parents and Children
- juli 2022
 - Journal of Autism and developmental disorders
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Facial emotion recognition impairment predicts social and emotional problems in children with (subthreshold) ADHD
- mei 2022
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Parental experiences of homeschooling during the COVID-19 pandemic: differences between seven European countries and between children with and without mental health conditions
- april 2022
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Attachment Representation Moderates the Effectiveness of Behavioral Parent Training Techniques for Children with ADHD: Evidence from a Randomized Controlled Microtrial
- april 2022
 - Research on Child and Adolescent Psychopathology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Which factors determine clinicians' policy and attitudes towards medication and parent training for children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder?
- maart 2022
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		An Individual Participant Data Meta-analysis: Behavioral Treatments for Children and Adolescents With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder
- 1 februari 2022
 - Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Gedragstherapeutische interventies en medicatie behoren tot de effectief bevonden behandelmogelijkheden bij ADHD. Wanneer een gedragstherapeutische interventie geïndiceerd is, blijkt dat vooral kinderen met ernstige kenmerken van ADHD, kinderen met (kenmerken van) een gedragsstoornis en kinderen met ADHD van alleenstaande ouders erbij gebaat zijn om zo snel mogelijk gedragstherapeutische...
		Effectiveness of Specific Techniques in Behavioral Teacher Training for Childhood ADHD Behaviors: Secondary Analyses of a Randomized Controlled Microtrial
- januari 2022
 - Research on child & adolescent psychopathology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		[Parental experiences of distance schooling during the COVID-19 pandemic: Effects on children with and without mental health problems]
- januari 2022
 - Tijdschrift voor psychiatrie
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Cost-Effectiveness and Cost Utility of Treatment of Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder: A Systematic Review
- november 2021
 - Journal of child and adolescent psychopharmacology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Attachment Representations in Children with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)
- november 2021
 - Brain sciences
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Effectiveness of Specific Techniques in Behavioral Teacher Training for Childhood ADHD: A Randomized Controlled Microtrial
- november 2021
 - Journal of clinical Child and Adolescent Psychology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Home-based parent training for school-aged children with attention-deficit/hyperactivity disorder and behavior problems with remaining impairing disruptive behaviors after routine treatment: a randomized controlled trial
- 30 september 2021
 - European child & adolescent psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
De behandeling van kinderen met ADHD bestaat meestal uit oudertraining en/of medicatie. Als dat onvoldoende helpt wordt vaak een thuisbehandeling gestart. Er komt dan een behandelaar bij het gezin thuis om samen met de ouder(s) en het kind te werken aan de problemen die ouders thuis met hun kind ervaren.We onderzochten de werkzaamheid van een nieuw ontwikkelde gedragstherapeutische...
		The Validity of Teacher Rating Scales for the Assessment of ADHD Symptoms in the Classroom: A Systematic Review and Meta-Analysis
- september 2021
 - Journal of attention disorders
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Which Techniques Work in Behavioral Parent Training for Children with ADHD? A Randomized Controlled Microtrial
- augustus 2021
 - Journal of Clinical Child and Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Meta-analysis: Which Components of Parent Training Work for Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder?
- juni 2021
 - J Am Acad Child Adolesc Psychiatry . 2021 Jun 29;S0890-8567(21)00420-2. doi: 10.1016/j.jaac.2021.06.015. Online ahead of print.
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Gedragstherapeutische oudertraining werkt goed voor kinderen met ADHD. Deze behandeling bestaat doorgaans uit veel verschillende technieken, en het is nog onduidelijk welke van deze technieken beter of minder goed werken. Dat onderzochten we.
		The importance of achieving long-term treatment effects in ADHD
- mei 2021
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Effects of methylphenidate on executive functioning in children and adolescents with ADHD after long-term use: a randomized, placebo-controlled discontinuation study
- 28 maart 2021
 - Journal of Child Psychology & Psychiatry, and allied disciplines
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Methylfenidaat (beter bekend als Ritalin of Concerta) kan de informatieverwerking (zoals aandacht en geheugen) van kinderen en jongeren met ADHD verbeteren. Het is nog onduidelijk of methylfenidaat na lang gebruik (meer dan 2 jaar) hierop nog steeds een effect heeft.
		The mediating role of externalising and healthy schema modes in the relationship between early maladaptive schemata and overt behaviours in adolescent boys with offending behaviours, and a comparison of their early schemata with those of typically develop
- maart 2021
 - Criminal behaviour and mental health: CBMH
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Exposure to challenging behaviours and burnout symptoms among care staff: the role of psychological resources
- februari 2021
 - Journal of Intellectual Disability research: JIDR
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Guideline Adherence of Monitoring Antipsychotic Use for Nonpsychotic Indications in Children and Adolescents: A Patient Record Review
- februari 2021
 - Journal of clinical psychopharmacology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Antipsychotica (zoals risperidon) worden vaker bij kinderen en jongeren voorgeschreven. De medicatie wordt dikwijls gegeven voor andere problemen dan waarvoor de antipsychotica oorspronkelijk zijn ontwikkeld (zoals psychosen). Dit wordt ‘off-label’ gebruik genoemd. Bijvoorbeeld gebruik ervan bij gedragsproblemen en agressie, prikkelbaarheid, autistische symptomen, angst en tics. Antipsychotica...
		Effectiveness of Specific Techniques in Behavioral Teacher Training for Childhood ADHD: A Randomized Controlled Microtrial
- januari 2021
 - Journal of Clinical Child & Adolescent Psychology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Prescribing antipsychotics in child and adolescent psychiatry: guideline adherence
- december 2020
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Effects of behavioural parent training for children with attention-deficit/hyperactivity disorder on parenting behaviour: a protocol for an individual participant data meta-analysis
- november 2020
 - BMJ Open
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Non-pharmacological interventions for challenging behaviours of adults with intellectual disabilities: A meta-analysis
- augustus 2020
 - Journal of Intellectual Disability Research
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Als onderdeel van het onderzoek IBIS hebben we bekeken wat er al bekend is over behandelingen zonder medicatie van moeilijk verstaanbaar gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking. Er zijn heel veel van dat soort behandelingen. Of deze behandelingen goed werken is helaas onduidelijk.
		Assessing quality of life in psychosocial and mental health disorders in children: a comprehensive overview and appraisal of generic health related quality of life measures
- juli 2020
 - BMC Pediatrics
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Effects of Discontinuing Methylphenidate on Strengths and Difficulties, Quality of Life and Parenting Stress
- april 2020
 - Journal of child and adolescent psychopharmacology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Prescribing antipsychotics in child and adolescent psychiatry: guideline adherence
- 12 februari 2020
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Are parental changes related to improvements in preschool children's disruptive behaviours?
- januari 2020
 - Clinical Psychology & Psychotherapy
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		ADHD symptoms across adolescence: the role of the family and school climate and the DRD4 and 5-HTTLPR genotype
- 18 oktober 2019
 - European child & adolescent psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Omgevingsfactoren kunnen invloed hebben op de ernst van ADHD problemen en hoe deze zich over de tijd ontwikkelen. Omgekeerd kan ADHD gedrag ook invloed hebben op de omgeving. We onderzochten de rol van ervaren steun binnen het gezin en op school in relatie tot het beloop van ADHD bij jongeren tussen de 11 en 16 jaar. We keken ook of een genetische aanleg hierbij een rol speelt.
		Factors related to parental pre-treatment motivation in outpatient child and adolescent mental health care
- september 2019
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Voor het slagen van een behandeling is het belangrijk dat ouders gemotiveerd zijn en bereid zijn om ook zelf te veranderen. In dit onderzoek hebben we gekeken naar factoren die invloed hebben op de motivatie van de ouders voorafgaand aan de start van een behandeling in de ambulante jeugd GGZ.
		Self-directed or therapist-led parent training for children with attention deficit hyperactivity disorder? A randomized controlled non-inferiority pilot trial
- 8 augustus 2019
 - Internet Interventions
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Continued Benefits of Methylphenidate in ADHD After 2 Years in Clinical Practice: A Randomized Placebo-Controlled Discontinuation Study
- 21 mei 2019
 - The American Journal of Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Parent-clinician agreement in rating the presence and severity of attention-deficit/hyperactivity disorder symptoms
- 11 maart 2019
 - Attention Deficit and Hyperactivity Disorders
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Social skills group training in children with autism spectrum disorder: a randomized controlled trial
- maart 2019
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Self-reported attachment styles in children with and without attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD)
- 15 februari 2019
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		ADHD Symptoms in Middle Adolescence Predict Exposure to Person-Related Life Stressors in Late Adolescence in 5-HTTLPR S-allele Homozygotes
- oktober 2018
 - Journal of Abnormal Child Psychology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Eerder is gevonden dat stress zorgt voor meer ADHD symptomen specifiek bij die kinderen met een genetische kwetsbaarheid, namelijk met het zogenaamde ‘stressgen’ (5-HTTLPR S-allele Homozygoot). Omgekeerd kan het ook zo zijn dat kinderen met ADHD in meer stressvolle omstandigheden terecht komen. We vroegen ons af wat het beloop van ADHD symptomen tijdens de adolescentie (11-16 jaar) is en welke...
		Practitioner Review: Current best practice in the use of parent training and other behavioural interventions in the treatment of children and adolescents with attention deficit hyperactivity disorder
- september 2018
 - Journal of Child Psychology & Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Daley D, Van Der Oord S, Ferrin M, Cortese S, Danckaerts M, Doepfner M, Van den Hoofdakker BJ, Coghill D, Thompson M, Asherson P, Banaschewski T, Brandeis D, Buitelaar J, Dittmann RW, Hollis C, Holtmann M, Konofal E, Lecendreux M, Rothenberger A, Santosh P, Simonoff E, Soutullo C, Steinhausen HC, Stringaris A, Taylor E, Wong ICK, Zuddas A, Sonuga-Barke EJ.
		Methylphenidate Has Superior Efficacy Over Parent-Child Interaction Therapy for Preschool Children with Disruptive Behaviors
- februari 2018
 - Journal of Child Adolescent Psychopharmacology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
van der Veen-Mulders L, van den Hoofdakker BJ, Nauta MH, Emmelkamp P, Hoekstra PJ.
		Preschool children's response to behavioural parent training and parental predictors of outcome in routine clinical care
- januari 2018
 - Clinical Psychology & Psychotherapy
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
van der Veen-Mulders L, Hoekstra PJ, Nauta MH, van den Hoofdakker BJ.
		Clinical and pharmacokinetic evaluation of risperidone for the management of autism spectrum disorder
- januari 2015
 - Expert Opinion on Drug Metabolism and Toxicology .
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Paternal influences on treatment outcome of behavioral parent training in children with attention-deficit/hyperactivity disorderTitel (stramien)
- november 2014
 - European Child & Adolescent Psychiatry
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Dopamine transporter gene moderates response to behavioral parent training in children with ADHD: a pilot study
- maart 2012
 - Developmental Psychology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Behavioral parent training as an adjunct to routine care in children with attention-deficit/hyperactivity disorder: moderators of treatment response
- april 2010
 - Journal of Pediatric Psychology
 
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
		Effectiveness of behavioral parent training for children with ADHD in routine clinical practice: a randomized controlled study
- oktober 2007
 - Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry