Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

PAINT

Psychosociale ADHD & gedragsproblemen interventies

Status
Analyse
Thema's
Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag, Opvallend gedrag bij jonge kinderen

PAINT is de overkoepelende naam voor de studies die uitgevoerd worden binnen een consortium dat gesubsidieerd wordt door, onder andere, ZonMw en opleidingsinstituut PPO. Binnen de PAINT studies werkt een groot aantal Nederlandse/Vlaamse onderzoeksinstellingen, praktijkinstellingen, en kennisnetwerken samen, met als doel de zorg voor kinderen met gedragsproblemen (waaronder ADHD) te verbeteren.

Onder PAINT vallen zes deelprojecten: PAINT-P, PAINT-T, PAINT-IPDMA, PAINT-S, PAINT-C en PLOS. In deze projecten onderzoeken we de effectiviteit van gedragstherapeutische trainingen voor ouders, leerkrachten, brugklasleerlingen en praktijkondersteuners van de huisarts (POH’s). Daarnaast brengen we de zorg voor kinderen met gedragsproblemen in Nederland in kaart. Tot slot verspreiden we wetenschappelijke kennis over effectieve behandelingen onder ouders, leerkrachten, zorgprofessionals en beleidsorganen, zoals gemeentes.

Achtergrond

Gedragsproblemen zoals druk, opstandig, onoplettend of impulsief gedrag komen veel voor bij kinderen en jongeren. Vaak gaan deze problemen gepaard met problemen thuis, op school en in het sociaal functioneren.  

Om de zorg voor kinderen met gedragsproblemen te verbeteren doen we in 
deelprojecten onderzoek naar verschillende thema’s en vragen, zoals:

1. Hoe ziet de zorg in Nederland er op dit moment uit voor kinderen met gedragsproblemen? Wordt er gebruik gemaakt van bewezen effectieve interventies? Worden richtlijnen gevolgd? En welke factoren beïnvloeden de keuzes die in de zorg gemaakt worden?

2. Zijn kortdurende gedragstherapeutische trainingen voor leerkrachten en ouders effectief wanneer deze op school, door de praktijkondersteuner of door hulpverleners in de GGZ worden gegeven?

3. Zorg op maat: voor wie werkt welke interventie het best? Zijn er subgroepen van kinderen of ouders bij wie bepaalde (combinaties van) interventies beter of juist minder goed werken? Hoe kunnen we effectieve interventies beter toegankelijk maken?

4. Kosteneffectiviteit: hoe is de balans tussen de effectiviteit en de kosten van interventies?

5. Wat zijn de werkzame elementen van trainingen voor ouders en leerkrachten?

Deelonderzoeken

  • Paint-T
    Status
    Deelnemers zoeken
    Thema's
    Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag

    Is een korte leerkrachttraining effectief in het verminderen van druk en opstandig gedrag bij kinderen op de basisschool?

  • Paint-C
    Status
    Analyse
    Thema's
    Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag

    Met dit onderzoek willen we graag meer inzicht krijgen in de redenen van ouders om voor een specifieke behandeling te kiezen.

  • Paint-P
    Status
    Afgerond
    Thema's
    Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag

    In PAINT-P onderzoeken we welke onderdelen van oudertraining bij ouders van kinderen met ADHD of ADHD-symptomen effect hebben.

Samenwerking

Naast de onderzoekers van Accare zijn ook Saskia van der Oord van KU Leuven, Marjolein Luman van de Vrije Universiteit Amsterdam, Bianca Boyer van de Universiteit Leiden, Patty Leijten van de Universiteit van Amsterdam en Angela Kalisingh van Levvel betrokken bij het PAINT consortium.