Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

PAINT-CAU

Status
Analyse
Thema's
Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag

Veel kinderen met druk en ongeconcentreerd gedrag, concentratieproblemen of gedragsproblemen worden behandeld met medicatie. Ook zijn er voor de ouders oudertrainingen of training in sociale vaardigheden. Met dit onderzoek willen we graag meer inzicht krijgen in de redenen van families en behandelaren om voor een specifieke behandeling te kiezen.

Wat is het doel van het onderzoek?

In de PAINT-CAU (“CAU” staat voor ”Care As Usual”) studie onderzoeken we waarom ouders, het kind en de behandelaar voor een specifieke behandeling kiezen, oftewel, wat de voorspellers van behandelkeuzes zijn bij kinderen met ADHD. Kinderen die druk of impulsief gedrag laten zien en/of het moeilijk vinden om zich te concentreren, hebben soms hulp nodig. Vaak worden zij behandeld met medicatie, bijvoorbeeld met Ritalin. Er bestaan ook veel andere behandelingen, zoals oudertraining en ouderbegeleiding of een training in sociale vaardigheden. Onderzoeken welke factoren voorspellen welke kinderen welke hulp krijgen, kan helpen om andere kinderen en ouders in de toekomst zo goed mogelijk te helpen. 

Hoe zit het onderzoek in elkaar?

We hebben met korte vragenlijsten in kaart gebracht hoe de zorg op dit moment is vormgegeven. 
Het is belangrijk om de huidige praktijk van zorg in kaart te brengen, omdat het nog onduidelijk is of kinderen met ADHD en hun ouders altijd de beste en meest passende zorg ontvangen. We weten bijvoorbeeld nog niet of de zorg voor ADHD wordt aangeboden zoals de ADHD-richtlijnen dat voorschrijven. 

Hoe ver is het onderzoek nu?

De data verzameling van dit onderzoek is afgerond en wordt momenteel in wetenschappelijke artikelen opgeschreven. Voor de verspreiding van de kennis die dit onderzoek oplevert, is de Academische Werkplaats ADHD en druk gedrag een belangrijk platform: https://adhdendrukgedrag.nl/. Deze werkplaats is onderdeel van de PAINT-Kennisverspreiding studie.