Tycho Dekkers
Senior-onderzoeker
- E-mailadres
- t.dekkers@accare.nl
- Functie
- Senior-onderzoeker
Tycho Dekkers is senior onderzoeker bij Accare
Biografie
Tycho werkt als senior onderzoeker bij Accare en is daarnaast GZ-Psycholoog en expertise-coördinator ADHD bij Levvel. Zijn onderzoek gaat over kinderen en jongeren met ADHD en gedragsproblemen. Binnen het PAINT consortium (www.paint-studies.nl) onderzoekt hij hoe psychosociale interventies voor kinderen met ADHD of gedragsproblemen verbeterd kunnen worden, en hoe deze beter geïmplementeerd kunnen worden. Daarnaast onderzoekt hij onder andere de mogelijke negatieve effecten van het ontvangen van een ADHD classificatie, risicogedrag bij jongeren met ADHD, en het samenspel tussen ADHD en gehechtheid. Hij is één van de editors van Child and Adolescent Mental Health en het Journal of Attention Disorders, en is voorzitter van de erkenningscommissie van de databank effectieve jeugdinterventies van het Nederlands Jeugdinstituut (NJi).
Onderzoeken
PAINT-CAU
- Status
- Analyse
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
Met dit onderzoek willen we graag meer inzicht krijgen in de redenen van ouders om voor een specifieke behandeling te kiezen.
PAINT
- Status
- Analyse
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag, Opvallend gedrag bij jonge kinderen
PAINT is de overkoepelende naam voor de studies met als doel de zorg voor kinderen met gedragsproblemen (waaronder ADHD) te verbeteren.
PAINT-P
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
In PAINT-P onderzoeken we welke onderdelen van oudertraining bij ouders van kinderen met ADHD of ADHD-symptomen effect hebben.
PAINT-P Microtrial
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
In de PAINT-P Microtrial onderzochten we hoe effectief twee soorten gedragstherapeutische technieken afzonderlijk zijn. Op basis van dit onderzoek en een...
PAINT-GGZ Pilot
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
In de PAINT-GGZ Pilot onderzochten we op kleine schaal hoe haalbaar het voor ouders en behandelaren in de jeugd ggz is om kortdurende oudertraining te geven.
PAINT-GGZ
- Status
- Deelnemers zoeken
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
Onderzoek naar kortdurende oudertraining op grotere schaal binnen verschillende instellingen in de jeugd ggz.
PAINT-POH
- Status
- Deelnemers zoeken
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
In de PAINT-POH studie onderzoeken we de effectiviteit van de kortdurende oudertraining in huisartsenpraktijken.
PAINT-Wijkteam
- Status
- Nieuw
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
In de PAINT-Wijkteam studie onderzoeken we welke hulp wijkteams bieden aan ouders van kinderen met gedragsproblemen.
PAINT-T
- Status
- Deelnemers zoeken
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
Is een korte leerkrachttraining effectief in het verminderen van druk en opstandig gedrag bij kinderen op de basisschool?
PAINT-T Trial
- Status
- Deelnemers zoeken
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
In de PAINT-T Trial onderzoeken we de effectiviteit van de korte leerkrachttraining. We willen weten of de korte training helpt om gedragsproblemen van...
PAINT-kennisverspreiding
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
In het PAINT-kennisverspreiding project verspreiden we samen met ouderbelangenvereniging Balans op verschillende manieren kennis over effectieve...
PAINT-move
- Status
- Deelnemers zoeken
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
De meeste kinderen met ADHD zijn vaak wat bewegelijker in de klas en vinden het vaak lastiger om zich te concentreren. In het de PAINT-move studie...
PAINT-M
- Status
- Nieuw
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag
We weten dat oudertraining goed helpt in het verminderen van ADHD en gedragsproblemen. Maar welke elementen van oudertraining zijn het meest effectief en...
Publicaties
Psychometric properties of the Dutch translation of the Child Self-Report Playfulness questionnaire
- november 2024
- Scientific Reports
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Patterns of Mental Disorders in a Large Child Psychiatric Sample (N = 65,363): A DREAMS Study
- augustus 2024
- JAACAP Open
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
How to support peer resistance in adolescents with mild-to-borderline intellectual disability? Intervention development and feasibility
- mei 2024
- Journal of Applied Research in Intellectual Disabillities: JARID
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Commentary: Perspectives on ADHD in children and adolescents as a social construct amidst rising prevalence of diagnosis and medication use
- maart 2024
- Frontiers in Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
The short- and longer-term effects of brief behavioral parent training versus care as usual in children with behavioral difficulties: study protocol for a randomized controlled trial
- maart 2024
- National library of medicine
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Editorial: The need for more effective school-based youth mental health interventions
- februari 2024
- Child and Adolescent Mental Health
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Treating children's aggressive behavior problems using cognitive behavior therapy with virtual reality: A multicenter randomized controlled trial
- december 2023
- Child Development
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Editorial Perspective: When to start de-implementation of interventions: the case of cognitive training for children with ADHD
- september 2023
- Journal of Child Psychology and Psychiatry, and allied disciplines
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Sustained improvements by behavioural parent training for children with attention-deficit/hyperactivity disorder: A meta-analytic review of longer-term child and parental outcomes
- september 2023
- JCPP advances
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
We need better long-term intervention programs in mental health care for children and young people with chronic vulnerabilities
- augustus 2023
- European Child and Adolescent Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Does Mind-Wandering Explain ADHD-Related Impairment in Adolescents?
- juni 2023
- Child Psychiatry and Human Development
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Review: Which components of behavioral parent and teacher training work for children with ADHD? - a metaregression analysis on child behavioral outcomes
- 1 mei 2023
- Child and Adolescent Mental Health
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Commentary: Why treatment is the best choice for childhood mental disorders - a commentary on Roest et al. (2022)
- maart 2023
- Journal of Child Psychology and Psychiatry, and allied disciplines
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Understanding Problematic Social Media Use in Adolescents with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD): A Narrative Review and Clinical Recommendations
- november 2022
- Brain Sciences
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Susceptibility to peer influence in adolescents with mild-to-borderline intellectual disability: Investigating links with inhibition, Theory of Mind and negative interpretation bias
- mei 2022
- Journal of Intellectual & Development Disabilities
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Impulsive and risky decision-making in adolescents with attention-deficit/hyperactivity disorder (ADHD): The need for a developmental perspective
- april 2022
- Current Opinion in Psychology
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Attachment Representation Moderates the Effectiveness of Behavioral Parent Training Techniques for Children with ADHD: Evidence from a Randomized Controlled Microtrial
- april 2022
- Research on Child and Adolescent Psychopathology
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Review: Which components of behavioral parent and teacher training work for children with ADHD? - a metaregression analysis on child behavioral outcomes
- april 2022
- Child and Adolescent Mental Health
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Which factors determine clinicians' policy and attitudes towards medication and parent training for children with Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder?
- maart 2022
- European Child & Adolescent Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Peer feedback decreases impulsive choice in adolescents with and without attention‐deficit/hyperactivity disorder
- februari 2022
- JCPP Advances
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
[Parental experiences of distance schooling during the COVID-19 pandemic: Effects on children with and without mental health problems]
- januari 2022
- Tijdschrift voor psychiatrie
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Attachment Representations in Children with and without Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder (ADHD)
- november 2021
- Brain sciences
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Meta-analysis: Which Components of Parent Training Work for Children With Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder?
- juni 2021
- J Am Acad Child Adolesc Psychiatry . 2021 Jun 29;S0890-8567(21)00420-2. doi: 10.1016/j.jaac.2021.06.015. Online ahead of print.
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Gedragstherapeutische oudertraining werkt goed voor kinderen met ADHD. Deze behandeling bestaat doorgaans uit veel verschillende technieken, en het is nog onduidelijk welke van deze technieken beter of minder goed werken. Dat onderzochten we.
The importance of parental knowledge in the association between ADHD symptomatology and related domains of impairment
- juli 2020
- European Child & Adolescent Psychiatry