PAINT-P Microtrial
In de PAINT-P Microtrial onderzochten we hoe effectief twee soorten gedragstherapeutische technieken afzonderlijk zijn. Op basis van dit onderzoek en een door ons uitgevoerde meta-analyse ontwikkelden we een kortdurende oudertraining die beide typen technieken bevat.
Wat is het doel van het onderzoek?
In de PAINT-P Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende elementen van gedragstherapeutische oudertraining voor kinderen met ADHD symptomen. We wilden weten welke technieken het beste werken: antecedente technieken of consequente technieken. Hiervoor hebben we een korte ‘stoomcursus’ ontwikkeld. In deze stoomcursus leren ouders technieken om het gewenste gedrag bij hun kind uit te lokken (antecedente technieken) of technieken om het gewenste gedrag van hun kind te bekrachtigen (consequente technieken). Ook onderzochten we of dit het beste werkt bij kinderen met motivatieproblemen of kinderen die meer moeite hebben met plannen en organiseren. Daarnaast bekeken we of motivatie, verwachtingen en competenties van ouders hier invloed op hebben.
Hoe zit het onderzoek in elkaar?
Om dit te onderzoeken vergeleken we drie groepen met elkaar. Er werd geloot in welke groep ouders terecht kwamen; de antecedente stoomcursus, de consequente stoomcursus of een wachttijd van zes weken. Door middel van dagelijkse telefoontjes voor, direct na, twee weken na en drie maanden na de training hebben we gekeken of het specifieke probleemgedrag was verminderd. Ook hebben ouders voor, tijdens en na de training online vragenlijsten ingevuld.
Hoe ver is het onderzoek nu?
Het onderzoek is inmiddels afgerond. In totaal hebben ouders van 92 kinderen uit heel Nederland deelgenomen. De resultaten zijn inmiddels in wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd en gepresenteerd op (inter)nationale congressen . Ouders waren enthousiast over de training en we hebben positieve resultaten gevonden van beide trainingen (antecedente en consequente interventies) op (dagelijkse metingen van) het verbeteren van probleemgedrag bij kinderen met ADHD.