Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

Paint-T

Is een korte leerkrachttraining effectief in het verminderen van druk en opstandig gedrag bij kinderen op de basisschool?

Status
Deelnemers zoeken
Thema's
Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag

Leerkrachttraining is een effectieve interventie voor de aanpak van druk en opstandig gedrag in de klas en wordt aanbevolen in verschillende richtlijnen. In Nederland is op dit moment echter geen effectief bewezen leerkrachttraining beschikbaar voor het primair onderwijs. Daarom hebben we een stoomcursus ontwikkeld die bestaat uit technieken waarvan we op basis van eerder onderzoek weten dat ze goed werken. We willen onderzoeken of de korte PAINT-T stoomcursus helpt voor het verminderen van gedragsproblemen bij kinderen op de basisschool. Als de stoomcursus effectief blijkt te zijn, kunnen scholen binnen het primair basisonderwijs gebruik maken van deze korte en laagdrempelige training.

Wie kan deelnemen?

  • De leerling zit in groep 1 t/m 8 van het regulier onderwijs, SBO of cluster 4 van het speciaal onderwijs.

  • De leerling laat gedragsproblemen zien in de klas.

  • De leerkracht staat minimaal 3 dagen bij de leerling voor de klas.

  • De leerling gebruikt geen medicatie voor de gedragsproblemen.

  • De leerling heeft geen diagnose ASS (vermoedens van ASS zijn geen probleem).

  • De leerkracht heeft het afgelopen jaar geen leerkrachttraining gevolgd.

  • De leerkracht heeft niet al met een andere leerling meegedaan aan PAINT-T.

Achtergrond

Kinderen met druk en opstandig gedrag hebben vaak moeite om in de klas te doen wat van hen verwacht wordt, zoals stil blijven zitten, netjes instructies opvolgen, of aandachtig luisteren naar de uitleg. Om deze kinderen en hun eerkrachten hierbij te helpen is de PAINT-Teacher (PAINT-T) training ontwikkeld. De PAINT-T training is een korte stoomcursus voor leerkrachten die wordt gegeven door zorgprofessionals in de jeugd GGZ en/of een samenwerkingsverband primair onderwijs (SWV PO). In een leerkrachttraining leren leerkrachten manieren en technieken om het gedrag van hun leerling te beïnvloeden. 

Het onderzoek

Het onderzoek zal in september 2023 starten. 

In dit onderzoek vergelijken we twee groepen met elkaar. Als een leerkracht tegen druk en opstandig gedrag in de klas aan loopt en besluit deel te nemen aan de studie en de ouders van het kind waarvoor de leerkracht de training wil volgen toestemming geven loten we in welke van de twee groepen het kind terecht komt. In de ene groep wordt de leerkracht van het kind direct getraind, in de andere groep is er een wachttijd van vijf weken waarna de leerkracht getraind kan worden. Het is dus niet mogelijk om zelf te kiezen in welke groep men komt, maar in beide groepen ontvangt de leerkracht dezelfde stoomcursus. Tijdens de wachttijd kan zo nodig gebruik worden gemaakt van het reguliere zorgaanbod op school.

De stoomcursus bestaat uit drie sessies waarin leerkrachten technieken leren, zoals de omgeving voorspelbaar maken waarmee zij gewenst gedrag uitlokken, bijvoorbeeld door het geven van een duidelijke instructie of het aanbrengen van veel structuur. Ook leren zij technieken met betrekking tot de reactie op het gedrag van het kind, bijvoorbeeld door het adequaat geven van beloningen, het negeren van ongewenst gedrag of het gebruiken van een milde straf. In de eerste sessie wordt een individueel plan gemaakt voor de ervaren problemen, waar de leerkracht de volgende dag meteen mee aan de slag kan.

De onderzoekers

Elisa Steenweg is basispsycholoog en promoveert op dit onderzoek. Naast Barbara van den Hoofdakker en Tycho Dekkers van Accare, zijn ook Saskia van der Oord van KU Leuven en Marjolein Luman van de Vrije Universiteit Amsterdam betrokken bij dit onderzoek.