Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

PAINT-T Microtrial

Status
Afgerond
Thema's
Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)

In de PAINT-T Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (antecedente en consequente technieken) die leerkrachten leren in een leerkrachttraining. Uit deze studie bleek dat beide typen technieken probleemgedrag verminderden. Daarom ontwikkelden we een nieuwe kortdurende leerkrachttraining die beide typen technieken combineert.

Wat is het doel van het onderzoek?

In de PAINT-T Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende elementen van gedragstherapeutische leerkrachttraining voor kinderen met ADHD symptomen. We wilden weten welke technieken het beste werken: antecedente technieken of consequente technieken. Hiervoor hebben we een korte ‘stoomcursus’ ontwikkeld. In deze stoomcursus leren leerkrachten technieken om het gewenste gedrag bij hun leerling uit te lokken (antecedente technieken) of technieken om het gewenste gedrag van hun leerling te bekrachtigen (consequente technieken). Naast onderzoek naar de effectiviteit van verschillende technieken, is er in dit onderzoek ook veel aandacht geweest voor video-analyses om klassenobservaties van kinderen met en zonder ADHD symptomen te analyseren. We hebben hierbij ook gekeken naar het leerkrachtgedrag tegenover kinderen met en zonder ADHD symptomen, en gekeken naar welke rol de leerkracht-leerling relatie hierbij speelt.

Hoe zit het onderzoek in elkaar?

Om dit te onderzoeken vergeleken we drie groepen met elkaar. Er werd geloot in welke groep leerkrachten terecht komen; de antecedente stoomcursus, de consequente stoomcursus of een wachttijd van vijf weken. Door middel van dagelijkse telefoontjes vlak voor, direct na en  drie maanden  na de training hebben we gekeken of het specifieke probleemgedrag is verminderd. 

Hoe ver is het onderzoek nu?

Het onderzoek is inmiddels afgerond. In totaal hebben leerkrachten van 90 kinderen uit heel Nederland deelgenomen. De resultaten zijn inmiddels in wetenschappelijke tijdschriften gepubliceerd en gepresenteerd op (inter)nationale congressen. Leerkrachten waren enthousiast over de training en we hebben positieve resultaten gevonden van beide trainingen (antecedente en consequente interventies) op (dagelijkse metingen van) specifiek probleem gedrag en ADHD zoals gemeten met gestandaardiseerde vragenlijsten, zowel op de nameting als op de follow-up.