Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

Plannen op School (PLOS)

Status
Analyse
Thema's
Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Autisme, Boos en opstandig gedrag, Schoolverzuim

PLOS is een programma waarmee brugklasleerlingen die moeilijk kunnen plannen, kunnen worden ondersteund.
PLOS bestaat uit twee onderdelen: PLOS-basis en PLOS-extra. PLOS-basis bestaat uit zes mentorlessen voor de hele brugklas en PLOS-extra uit zes individuele bijeenkomsten bij een zorgondersteuner van de school voor leerlingen die onvoldoende baat hebben gehad bij PLOS-basis. Wij onderzoeken de effectiviteit van dit programma. Als PLOS effectief blijkt te zijn, kunnen scholen voor voortgezet onderwijs gebruik maken van deze kant-en-klare en laagdrempelige methode.

Achtergrond

Veel leerlingen in het voorgezet onderwijs ervaren problemen met het plannen van hun huiswerk. Deze planningsproblemen kunnen leiden tot stress, lagere cijfers, lesverstoring of zelfs schooluitval. Effectieve interventies die zich richten op het verminderen van problemen met plannen zijn op dit moment alleen beschikbaar binnen de gespecialiseerde jeugdhulp. Hierdoor wordt een grote groep jongeren niet bereikt. Denk aan jongeren die de stap naar de hulpverlening te groot vinden of daar om welke reden dan ook niet of te laat terechtkomen. De vraag is dan ook of hulp voor planningsproblemen binnen de gespecialiseerde jeugdhulp thuishoort. Of kunnen we deze hulp ook binnen het voortgezet onderwijs organiseren? Daar waar de planningsproblemen zich daadwerkelijk voordoen en waar meer jongeren er in een vroeg stadium van kunnen profiteren.

Om die reden is PLOS ontwikkeld. PLOS bestaat uit twee onderdelen: PLOS-basis en PLOS-extra. PLOS-basis bestaat uit zes mentorlessen voor de hele brugklas en PLOS-extra uit zes individuele bijeenkomsten bij een zorgondersteuner van de school voor leerlingen die onvoldoende baat hebben gehad bij PLOS-basis. 

Als PLOS effectief blijkt te zijn voor het verminderen van planningsproblemen kunnen scholen voor voortgezet onderwijs gebruikmaken van deze kant-en-klare en laagdrempelige methode en zijn verwijzingen naar de GGZ voor de behandeling van planningsproblemen minder vaak nodig. 

Het onderzoek

In schooljaar 2021-22 en 2022-23 heeft een grootschalig onderzoek plaatsgevonden naar de effectiviteit van PLOS.  
Alle deelnemende scholen startten in september met PLOS-basis in de mentorlessen. Vervolgens werden de scholen door middel van loting verdeeld in twee groepen: 
1) scholen die in januari startten met PLOS-extra, voor de geselecteerde leerlingen. 
2) scholen die in januari de reguliere ondersteuning van hun school aanboden

Op alle deelnemende scholen werden op meerdere momenten metingen uitgevoerd bij de klassen die aan PLOS-basis meededen. Tijdens deze metingen vroegen we ouders en leerlingen vragenlijsten in te vullen over de planningsvaardigheden, huiswerkproblemen en het gedrag van de leerling. De mentoren van de klassen die aan PLOS-basis meededen vroegen wij een korte checklist over de leerlingen in te vullen. Daarnaast werden de cijfers van de deelnemende leerlingen opgevraagd. 

Momenteel voeren wij analyses uit over alle beschikbare data en verwerken wij deze in (internationale) artikelen. 

De onderzoekers

Naast Barbara van den Hoofdakker en Pieter Hoekstra van Accare, zijn ook Saskia van der Oord van KU Leuven, Bianca Boyer van de Universiteit van Amsterdam, Marjolein Luman van de Vrije Universiteit Amsterdam en Steve Evans van Ohio University betrokken bij dit onderzoek.

Voor meer informatie kunt u mailen naar k.wolters@accare.nl.