ADHD symptoms across adolescence: the role of the family and school climate and the DRD4 and 5-HTTLPR genotype
Sociale steun en ADHD
Omgevingsfactoren kunnen invloed hebben op de ernst van ADHD problemen en hoe deze zich over de tijd ontwikkelen. Omgekeerd kan ADHD gedrag ook invloed hebben op de omgeving. We onderzochten de rol van ervaren steun binnen het gezin en op school in relatie tot het beloop van ADHD bij jongeren tussen de 11 en 16 jaar. We keken ook of een genetische aanleg hierbij een rol speelt.
Belangrijkste resultaten en conclusies
-
Jongeren met ernstiger ADHD symptomen rond de leeftijd van 11-13 jaar hadden minder steun binnen het gezin en op school later in de puberteit.
-
Tegen onze verwachtingen in vonden we niet dat het gezins- of schoolklimaat een invloed had op ADHD symptomen bij jongeren.
-
We vonden ook geen invloed van genetische kwetsbaarheid.
Hoe we het onderzoek uitvoerden
Dit onderzoek werd uitgevoerd binnen het TRAILS project, een langlopende studie in Noord-Nederland en bij Accare. De jongeren werden drie keer gemeten, op 11, 14 en 16-jarige leeftijd. We keken naar het beloop van ADHD symptomen.
Pubers met ADHD zijn extra kwetsbaar voor het krijgen van minder steun.
Wat betekent dit voor de praktijk?
Sociale steun is een belangrijk aandachtspunt in de behandeling van ADHD bij jongeren.
1860
jongeren
3
metingen
6
jaar lang onderzoek
Samenwerking
We werkten voor deze publicatie samen met het Universitair Medisch Centrum Groningen.