Oudertraining bij ADHD
Wat zijn de effecten van groepsoudertraining bij kinderen met ADHD en gedragsproblemen?
Eén van de behandelingen voor kinderen met ADHD gedrag en gedragsproblemen is een oudertraining. In deze studie is onderzocht of een groepsoudertraining kan bijdragen aan het verminderen van gedragsproblemen, ADHD gedrag en andere problemen zoals angst en somberheid van kinderen. Ook werd bekeken of stress van ouders afnam na de oudertraining en of de oudertraining invloed had op medicijngebruik bij kinderen.
De resultaten
- Bij de kinderen waarvan de ouders oudertraining kregen, bleken de gedragsproblemen en de internaliserende problemen meer te verbeteren dan bij de kinderen die uitsluitend reguliere zorg kregen.
- De kinderen met uitsluitend reguliere zorg gebruikten vaker meerdere soorten medicijnen tegelijk dan de kinderen waarvan de ouders oudertraining kregen.
- Kinderen van ouders die al voor de training meer vertrouwen hadden in hun ouderlijke competentie bleken meer te verbeteren dan kinderen van ouders die aanvankelijk wat minder vertrouwen in zichzelf hadden.
- Er werden geen verschillen in afname van ADHD gedrag van het kind en ouderlijke stress gevonden tussen de groep die oudertraining kreeg en de groep die uitsluitend reguliere zorg kreeg.
Bij kinderen waarvan de ouders oudertraining kregen, bleken de gedragsproblemen en internaliserende klachten meer te verbeteren dan bij de kinderen die uitsluitend reguliere zorg kregen.
Wat betekenen deze resultaten voor de praktijk?
Dat oudertraining kan bijdragen aan het verminderen van gedragsproblemen van kinderen met ADHD gedrag is gebleken uit buitenlands, veelal Amerikaans, onderzoek. Door de resultaten uit dit onderzoek weten we dat oudertraining ook voor Nederlandse kinderen van toegevoegde waarde kan zijn.
Het onderzoek
In dit onderzoek, dat in 2007 is afgerond, stonden de volgende vragen centraal: vermindert de groepsoudertraining de ADHD-symptomen, gedragsproblemen, internaliserende problemen (angst en depressieve klachten) en de stress bij de ouders, en heeft de groepsoudertraining invloed op de gewone zorg, bijvoorbeeld op het aantal keren dat kinderen de kinderpsychiater bezoekt of op de medicijnen die de kinderpsychiater voorschrijft?
Aan dit behandelonderzoek naar de effecten van groepsoudertraining deden ouders van 94 kinderen in de basisschoolleeftijd met ADHD gedrag en gedragsproblemen, en een IQ boven de 80 mee. Alle kinderen doorliepen eerst een reguliere poliklinische fase, waarin diagnostiek, psycho-educatie en eventueel behandeling met medicijnen plaatsvond. Daarna werden de kinderen (en ouders) die problemen hielden, doorverwezen naar de groepsoudertraining. Eenmaal in het onderzoek werden de kinderen en hun ouders via loting in twee groepen verdeeld: in de ene groep kregen de ouders groepsoudertraining, in de andere groep kwamen de ouders op een wachtlijst voor oudertraining. Ondertussen bleef de reguliere zorg voor alle kinderen in beide groepen gewoon doorgaan.