Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

Fighting fears by facing fears: towards improved exposure-based treatment for childhood anxiety disorders

Oog in oog met je angst

Cognitieve gedragstherapie (CGT) is effectief bevonden in zowel de onderzoeks- als klinische praktijk, maar er is een groot deel van de kinderen dat niet (volledig) herstelt van hun angststoornis na het volgen van CGT. Gecontroleerde blootstelling aan datgene waar je bang voor bent (“exposure”) wordt gezien als de belangrijkste component van CGT voor angststoornissen, maar het is nog onduidelijk hoe we exposure het beste kunnen inzetten in de behandeling van kinderen en jongeren. 

Belangrijkste resultaten en conclusies

  • Wat kinderen moeten oefenen

    Exposure (oefenen met dat waar je bang voor bent) is een belangrijk element in de behandeling van angststoornissen. Uit onze enquête bleek dat maar de helft van de kinderen en jongeren met een angststoornis exposure krijgt. Vaker krijgen ze cognitieve of ontspanningsoefeningen, terwijl deze oefeningen niet nodig zijn als het kind ook oefent met exposure.

  • Hoe kinderen moeten oefenen

    Voor het beste resultaat op de korte termijn moet het kind exposure oefenen met de behandelaar in de sessie. Voor een goed resultaat op de lange termijn kunnen de exposure oefeningen ook worden meegegeven als huiswerkopdrachten. Exposure werkt het beste als kinderen tijdens het oefenen merken dat hun angstige gevoel daalt en hun angstige verwachtingen niet uitkomen. Om terugval na exposure te voorkomen kunnen kinderen het beste in zoveel mogelijk verschillende situaties oefenen.

Hoe we het onderzoek uitvoerden

Voor dit onderzoek stelden we 207 behandelaren vragen over exposure. We onderzochten ook 192 kinderen en jongeren die een angstbehandeling volgden bij Accare: 65 jongeren ontvingen de Talk like that! training, 55 kinderen de Durfpoli behandeling en 72 jongeren de intensieve angstbehandeling.

We kunnen de uitkomst van cognitieve gedragstherapie voor angststoornissen verbeteren door de behandeling te focussen op exposure.

Rachel de Jong, hoofdonderzoeker

Wat betekent dit voor de praktijk?

Dit onderzoek leert ons hoe we exposure kunnen inzetten in de behandeling van angststoornissen zodat meer kinderen en jongeren hiervan kunnen profiteren. We proberen daarom bij Accare ieder kind exposure te geven, eventueel in combinatie met andere vaardigheden. Zowel behandelaren als ouders kunnen kinderen en jongeren helpen hun angst te overwinnen wanneer zij zelf exposure niet uit de weg gaan.

5

Studies worden samengevat in dit artikel

80%

Van de behandelaren gebruikt exposure

2

Exposuresessies zijn voldoende voor kinderen met een specifieke of sociale fobie

Samenwerking

Voor deze publicatie werkten we samen met de Rijksuniversiteit Groningen (Miriam Lommen, Peter de Jong, Wiljo van Hout).