Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

SoVaTass

Hoe kunnen zorgprofessionals, met de mogelijkheden van digitale toepassingen, kinderen met ASS motiveren voor het trainen van hun sociale vaardigheden?

Status
Afgerond
Thema's
Autisme

In dit onderzoek zijn drie digitale games ontwikkeld waarin kinderen en jongeren met autisme sociale vaardigheden kunnen oefenen.

De resultaten

Samen met kinderen, ouders en behandelaars hebben we binnen het project SoVaTass drie digitale games ontwikkeld die helpen bij het aanleren van sociale vaardigheden:
•    Een website waar je een eigen stripverhaal kunt maken over jezelf, met je sterke kanten en dingen die je moeilijk vindt.
•    De Eilandgame, een game waarin allerlei sociale vaardigheden nodig zijn om verder te komen.
•    Een escaperoom spel, waarvoor kinderen met verschillende touchscreens moeten samenwerken om de puzzel op te lossen.

Wij ontwikkelden deze drie games samen met kinderen met autisme en evalueerden elke stap met de kinderen, hun ouders, behandelaars en scholen. Bovendien hebben we in kaart gebracht wat er nodig is om de games in de praktijk te kunnen gebruiken. 

Samen met kinderen, ouders, behandelaars en het onderwijs ontwikkelden we games die kinderen ook nog leuk vinden om te spelen. Hoe leuk kun je een toekomstige behandeling hiermee maken?

Annelies de Bildt, onderzoeker

Wat betekenen deze resultaten voor de praktijk?

De games zijn veelbelovend voor gebruik in de praktijk. Behandelaars zien allerlei mogelijkheden om met deze games kinderen met ASS te helpen hun sociale vaardigheden te verbeteren. Binnen de mogelijkheden van dit project hebben we nog geen behandeling kunnen ontwikkelen waarin we de games kunnen toepassen.

Het samen met kinderen en ouders ontwikkelen van de games heeft de onderzoekers veel geleerd over hoe je games moet ontwikkelen als je wilt aansluiten bij wat kinderen, ouders en behandelaars nodig hebben. Dit is niet direct nuttig voor de kinderen die bij ons in behandeling zijn, maar draagt op langere termijn zeker bij.

Samenwerking

Voor dit onderzoek werkte Accare samen met de lectoraten Zorg voor Jeugd en Zorg & Innovatie in de Psychiatrie van de NHL Hogeschool, het lectoraat User- Centered Design van de Hanzehogeschool en het lectoraat ICT innovatie in de Zorg van Windesheim. Ook werkten we samen met verschillende instellingen in Noord Nederland (Kinnik en GGZ Drenthe), scholen in Noord Nederland (JJ Boumanschool, De Caleidoscoop, Obs Meander, Professor Wassenbergh skoalle) het RGOc, Rijksuniversteit Groningen en het landelijk kenniscentrum Kinder en Jeugdpsychiatrie. De ontwikkeling van de digitale toepassingen werd gedaan door 8Dgames.