Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

Plannen op School (PLOS)

Status
Analyse
Thema's
Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Autisme, Boos en opstandig gedrag, Schoolverzuim

PLOS is een programma waarmee brugklasleerlingen die moeilijk kunnen plannen, kunnen worden ondersteund.
PLOS bestaat uit twee onderdelen: PLOS-basis en PLOS-extra. PLOS-basis bestaat uit zes mentorlessen voor de hele brugklas en PLOS-extra uit zes individuele bijeenkomsten bij een zorgondersteuner van de school voor leerlingen die onvoldoende baat hebben gehad bij PLOS-basis. Wij onderzoeken de effectiviteit van dit programma. Als PLOS effectief blijkt te zijn, kunnen scholen voor voortgezet onderwijs gebruik maken van deze kant-en-klare en laagdrempelige methode.

Achtergrond

Veel leerlingen in het voorgezet onderwijs ervaren problemen met het plannen van hun huiswerk. Deze planningsproblemen kunnen leiden tot stress, lagere cijfers, lesverstoring of zelfs schooluitval. Effectieve interventies die zich richten op het verminderen van problemen met plannen zijn op dit moment alleen beschikbaar binnen de gespecialiseerde jeugdhulp. Hierdoor wordt een grote groep jongeren niet bereikt. Denk aan jongeren die de stap naar de hulpverlening te groot vinden of daar om welke reden dan ook niet of te laat terechtkomen. De vraag is dan ook of hulp voor planningsproblemen binnen de gespecialiseerde jeugdhulp thuishoort. Of kunnen we deze hulp ook binnen het voortgezet onderwijs organiseren? Daar waar de planningsproblemen zich daadwerkelijk voordoen en waar meer jongeren er in een vroeg stadium van kunnen profiteren.

Om die reden is PLOS ontwikkeld. PLOS bestaat uit twee onderdelen: PLOS-basis en PLOS-extra. PLOS-basis bestaat uit zes mentorlessen voor de hele brugklas en PLOS-extra uit zes individuele bijeenkomsten bij een zorgondersteuner van de school voor leerlingen die onvoldoende baat hebben gehad bij PLOS-basis. 

Als PLOS effectief blijkt te zijn voor het verminderen van planningsproblemen kunnen scholen voor voortgezet onderwijs gebruikmaken van deze kant-en-klare en laagdrempelige methode en zijn verwijzingen naar de GGZ voor de behandeling van planningsproblemen minder vaak nodig. 

Het onderzoek

In september 2021 is een grootschalig onderzoek gestart naar de effectiviteit van PLOS. In de eerste ronde, in het schooljaar 2021-22, doen 16 scholen mee. In het schooljaar 2022-23 zullen we de tweede ronde doen met nieuwe scholen.

Alle deelnemende scholen starten in september met PLOS-basis in de mentorlessen. Vervolgens worden de scholen door middel van loting verdeeld in twee groepen: 
1) scholen die in januari starten met PLOS-extra, voor de geselecteerde leerlingen. 
2) scholen die in januari de reguliere ondersteuning van hun school aan blijven bieden (deze scholen kunnen na het onderzoek ook PLOS-extra aanbieden). 

Op alle deelnemende scholen worden op meerdere momenten metingen uitgevoerd bij de klassen die aan PLOS-basis meedoen. Tijdens deze metingen vragen we ouders en leerlingen vragenlijsten in te vullen over de planningsvaardigheden, huiswerkproblemen en het gedrag van de leerling. De mentoren van de klassen die aan PLOS-basis meedoen vragen wij een korte checklist over de leerlingen in te vullen. Daarnaast worden de cijfers van de deelnemende leerlingen opgevraagd. De metingen vinden plaat op de volgende momenten: 
0. In oktober 2022 (bij aanvang van het onderzoek) 
1. In december 2022 
2. In mei/juni 2023 
3. In november/december 2023 , om te kijken of de bereikte resultaten op de langere termijn blijven bestaan 

De onderzoekers

Naast Barbara van den Hoofdakker en Pieter Hoekstra van Accare, zijn ook Saskia van der Oord van KU Leuven, Bianca Boyer van de Universiteit van Amsterdam, Marjolein Luman van de Vrije Universiteit Amsterdam en Steve Evans van Ohio University betrokken bij dit onderzoek.

Voor meer informatie kunt u mailen naar k.wolters@accare.nl.