PAINT-move
De meeste kinderen met ADHD zijn vaak wat bewegelijker in de klas en vinden het vaak lastiger om zich te concentreren. In het de PAINT-move studie onderzoeken we daarom of fietsen in de klas kinderen met ADHD helpt op school.
Wat is het doel van het onderzoek?
In de PAINT-Move studie onderzoeken we of bewegen tijdens het werken op school helpend is voor kinderen met ADHD. Dit doen we door de kinderen zes weken een fietsje onder hun tafel te geven (een desk-bike). We willen kijken wat dit voor effect heeft op de concentratie, de schoolprestaties, de motivatie en het zelfbeeld op het gebied van school van het kind.
Hoe zit het onderzoek in elkaar?
Als een ouder een kind met ADHD aanmeldt, nemen we eerst een vragenlijst bij de ouder en leerkracht af om te kijken of het kind mee kan doen. Als het kind mee kan doen, komen we op school langs. We doen dan een aantal taakjes met het kind en we nemen wat vragenlijsten af. Dit duurt maximaal een uur. Ook vullen ouders en leerkracht een aantal vragenlijsten in. Vervolgens krijgt het kind zes weken een fietsje*. Na zes weken komen we weer langs voor de taakjes en vragenlijsten bij het kind.
*We willen een groep kinderen mét en zonder fietsje vergelijken. Daarom loten we na de eerste meting wie meteen een fietsje krijgt en wie na zes weken. Zo hebben we één groep die een voormeting en nameting heeft en daartussen het fietsje heeft gebruikt en een andere groep die dit niet heeft gebruikt en kunnen we deze groepen vergelijken. Alle kinderen krijgen uiteindelijk zes weken het fietsje, alleen de helft van de kinderen wacht eerst zes weken.
Hoe ver is het onderzoek nu?
De studie is goedgekeurd en sinds mei 2024 zijn de eerste kinderen begonnen met het gebruiken van een fietsje in de klas.