Application of Latent Class Analysis to Identify Subgroups of Children with Autism Spectrum Disorders who Benefit from Social Skills Training
Hebben specifieke groepen kinderen met ASS baat bij SoVatraining?
Socialevaardigheidstraining wordt ingezet om de sociale vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. Wij hebben onderzocht of er specifieke groepen van kinderen met ASS zijn die baat hebben bij een training en of er groepen zijn die daar geen baat bij hebben. Ook onderzochten we of we die groepen kunnen beschrijven aan de hand van hun kenmerken voorafgaand aan de training. Het doel is om zicht te krijgen op kenmerken van kinderen met ASS die maken dat we kunnen voorspellen of een training helpt of niet.
Belangrijkste resultaten en conclusies
-
In dit onderzoek vonden we vier subgroepen
Twee daarvan gingen vooruit na de SoVatraining en vonden de vaardigheden na afloop volgens hun ouders minder moeilijk om uit te voeren. De twee andere subgroepen veranderden niet.
-
Van de kinderen in de groepen die vooruitgingen bleek dat zij de sociaal-communicatieve vaardigheden die in de training aan de orde komen minder of gemiddeld moeilijk vonden voordat de training begon.
Van kinderen die niet verbeterden zeiden ouders dat die de sociale vaardigheden moeilijker vonden. Ook bleek dat de groepen die vooruitgingen in het algemeen jonger waren, verbaal sterker, en minder angstig.
-
Hoe hoog het niveau van sociaal-communicatieve vaardigheden aan het begin van de training was maakte niet uit voor het profiteren van de training.
Ook geslacht en ADHD symptomen hingen niet samen met de effectiviteit van de training.
Hoe we het onderzoek uitvoerden
Het onderzoek werd gedaan onder 122 kinderen met een autismespectrumstoornis van 9 tot en met 12 jaar oud.
We ontdekten dat twee subgroepen uit onze onderzoeksgroep vooruit gingen na de SoVatraining. De twee andere subgroepen veranderden niet. De groepen die vooruitgingen vonden sociaal gedrag minder moeilijk, waren minder angstig, waren jonger en verbaal sterker dan de groepen die niet verbeterden.
Wat betekent dit voor de praktijk?
Deze bevindingen helpen ons meer zicht te krijgen op welke kinderen meer en minder baat kunnen hebben bij een socialevaardigheidstraining, in de vorm zoals aangeboden in het onderzoek.
4
subgroepen
122
kinderen
2
groepen gingen vooruit
Samenwerking
Voor deze publicatie werkten we samen met het Autisme Team Noord Nederland.