PAINT-POH
In de PAINT-POH studie onderzoeken we de effectiviteit van de kortdurende oudertraining in huisartsenpraktijken. De interventie wordt in dit project aangeboden door de praktijkondersteuner ggz kind en jeugd (POH-jeugd). Het doel hiervan is om de oudertraining laagdrempelig toegankelijk te maken voor ouders en hen in een vroeg stadium te ondersteunen.
Wat is het doel van het onderzoek?
In de PAINT-POH studie onderzoeken we hoe goed de korte oudertraining werkt wanneer deze wordt aangeboden in huisartsenpraktijken door de praktijkondersteuner ggz kind en jeugd (POH-jeugd).
Hoe zit het onderzoek in elkaar?
Ouders die meedoen worden door loting aan een groep toegewezen. Eén groep ouders volgt de korte training direct en één groep ouders volgt de training na een wachttijd van acht weken. We meten op meerdere momenten hoe het met gezinnen in beide groepen gaat.
Hoe ver is het onderzoek nu?
In november 2023 zijn we gestart met het onderzoek. Tot en met september 2025 kunnen ouders de korte training in verschillende huisartsenpraktijken ontvangen.
Gezinnen kunnen aan de studie meedoen als:
• Het kind 2 t/m 11 jaar oud is;
• Het kind doordeweeks in ieder geval vier dagen in éénzelfde huishouden leeft gedurende alle weken waarin de PAINT interventie plaats zal vinden;
• De ouders minimaal vier gedragsproblemen uit de gedragingenlijst herkennen (de onderzoekers nemen deze vragenlijst bij ouders af, voorbeelden zijn “Ongehoorzaamheid”, “Snel en vaak boos zijn”, “Schelden”, “Slaan/knijpen/schoppen”);
• Het kind geen medicatie gebruikt voor de gedragsproblemen;
• Het kind geen Autisme Spectrum Stoornis (ASS) diagnose heeft (in het PAINT-POH onderzoek voeren we geen diagnostiek uit om dit te toetsen);
• Het kind geen vastgestelde IQ score van 70 of lager heeft (als de IQ-score niet bekend is, hoeft deze niet te worden gemeten en kunnen ouders deelnemen aan de studie) ;
• De ouders niet minder dan een jaar geleden een oudertraining hebben gevolgd voor de gedragsproblemen van hun kind;
• Er geen zaken spelen die het volgen van de training lastig of onmogelijk maken, bijvoorbeeld een verhuizing of scheiding.