PAINT-T Trial
In de PAINT-T Trial onderzoeken we de effectiviteit van de korte leerkrachttraining. We willen weten of de korte training helpt om gedragsproblemen van kinderen in de klas te verminderen. Met deze studie willen we onderzoeken of de korte leerkrachttraining effectiever is in het verminderen van gedragsproblemen dan de reguliere zorg die op basisscholen wordt geboden.
Wat is het doel van het onderzoek?
In de PAINT-T Trial onderzoeken we of een korte leerkrachttraining helpt om de gedragsproblemen bij kinderen in de klas te verminderen. Ons doel is om laagdrempelig ondersteuning te bieden aan leerkrachten en kinderen met gedragsproblemen op school.
Hoe zit het onderzoek in elkaar?
Leerkrachten van kinderen met gedragsproblemen in groep 1 tot en met 8 kunnen deelnemen. De leerkrachttraining bestaat uit drie bijeenkomsten en wordt gegeven door ervaren trainers. Leerkrachten die meedoen, worden door loting aan een groep toegewezen. Eén groep leerkrachten volgt de korte training direct en één groep leerkrachten volgt de training na een wachttijd van maximaal acht weken. In de wachttijd ontvangen leerkrachten reguliere zorg vanuit het samenwerkingsverband of de zorginstelling.
Hoe ver is het onderzoek nu?
In november 2023 zijn we gestart met het onderzoek, leerkrachten kunnen de training volgen tot en met juli 2025.
Leerlingen en leerkrachten kunnen aan de studie meedoen als:
• De leerling in groep 1 t/m 8 van het regulier onderwijs, speciaal basisonderwijs of cluster 4 van het speciaal onderwijs zit;
• De leerling gedragsproblemen laat zien in de klas;
• De leerling geen medicatie voor de gedragsproblemen gebruikt;
• De leerling geen Autisme Spectrum Stoornis (ASS) diagnose heeft (vermoedens van ASS zijn geen probleem);
• De leerkracht minimaal drie dagen bij de leerling voor de klas staat;
• De leerkracht het afgelopen jaar geen leerkrachttraining heeft gevolgd;
• De leerkracht niet al met een andere leerling heeft meegedaan aan PAINT-T.