Spring naar inhoud
Jouw omgeving

Klaske Glashouwer benoemd als bijzonder hoogleraar eetstoornissen bij Accare en RUG

Afbeelding: portretfoto Klaske Glashouwer

Eetproblemen onder jongeren zijn een belangrijk probleem met verstrekkende gevolgen voor zowel de jongeren zelf als hun omgeving. Een eetprobleem wordt nu nog vaak (te) laat herkend. Ondanks goede bestaande behandelingen knappen sommige jongeren nog onvoldoende op en blijft een groot aantal jongeren onbehandeld. Dit vraagt om dringende aandacht en actie.

Benoeming van bijzonder hoogleraar

Marco Bottelier, bestuurder bij Accare: ‘Vanuit onze visie dat we er willen zijn voor kinderen en jongeren met complexe problemen én vanuit onze doelstelling om wetenschap en klinische praktijk meer met elkaar te verbinden zijn wij er trots op dat Klaske Glashouwer deze leerstoel op het gebied van eetstoornissen gaat bekleden. Vroegtijdige herkenning en goede behandeling van eetproblemen is heel belangrijk, daarom willen we onze kennis en kunde op dit onderwerp verder verbeteren.’ 

Accare heeft, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Groningen (RUG), een nieuwe leerstoel ingesteld om wetenschappelijk onderzoek naar eetstoornissen bij jeugdigen te bevorderen. Klaske Glashouwer heeft een indrukwekkende wetenschappelijke staat van dienst, met een specifieke focus op onderzoek naar eetstoornissen. Ze heeft zich onderscheiden door haar betrokkenheid bij vele onderzoeken, publicaties, begeleiding van promovendi en landelijke inzet en samenwerking op dit gebied. Als onderzoeker, gz-psycholoog en cognitief gedragstherapeut brengt ze de klinische praktijk en wetenschappelijk onderzoek bij elkaar. Zij is voorzitter van de sectie Eetstoornissen en obesitas van de VGCt (Vereniging voor Gedrags- en Cognitieve therapieën) en daarnaast betrokken bij een lerend netwerk van eetstoornis instellingen, LEUKK, een van de initiatieven van K-EET (landelijke ketenaanpak eetstoornissen). 

Inhoud van de leerstoel

Klaske: ‘Mijn doel is om beter te begrijpen wat eetstoornissen zo hardnekkig maakt en zo zicht te krijgen op de cruciale aangrijpingspunten voor behandeling. Ik wil het onderzoek hiernaar verder uitbouwen en op basis daarvan kijken of we bestaande behandelingen kunnen verbeteren en/of nieuwe behandeltechnieken kunnen ontwikkelen. Daarnaast vind ik het belangrijk om mee te helpen met het verspreiden en bevorderen van bestaande evidence-based diagnostiek en behandeling, zodat jongeren en hun ouders de best mogelijke zorg ontvangen. Ook heeft de leerstoel als doel bij te dragen aan het vergroten van de bewustwording; om jongeren goed te informeren over eetproblemen en eetstoornissen, en hen aan te moedigen sneller hulp te zoeken. Hier zijn al initiatieven over gestart de afgelopen jaren, zoals 99gram.nl, die ik mee wil helpen versterken.’

Samenwerking en innovatie

Sinds 2005 werken Accare en de RUG nauw samen als het gaat om eetstoornissen, wat heeft geleid tot een vruchtbare wisselwerking tussen wetenschap en praktijk. Met deze benoeming zetten Accare en de RUG een belangrijke stap in het ontwikkelen en delen van kennis om eetproblemen vroegtijdig te onderkennen en te behandelen. Samen werken we aan een toekomst waarin elke jongere en hun ouders tijdig de zorg en ondersteuning krijgt die hij of zij nodig heeft.

Een bijzondere leerstoel is een hoogleraarspositie aan een universiteit, gefinancierd door een externe organisatie, gericht op het bevorderen van onderzoek en onderwijs in een specifiek, vaak maatschappelijk relevant, vakgebied.