Spring naar inhoud
Jouw omgeving Accare homepage

PAINT-T

Is een korte leerkrachttraining effectief in het verminderen van druk en opstandig gedrag bij kinderen op de basisschool?

Status
Deelnemers zoeken
Thema's
Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag

In het PAINT-T (de “T” staat voor “teacher”) project onderzoeken we de gedragstherapeutische leerkrachttraining voor kinderen met gedragsproblemen. Met gedragsproblemen bedoelen we bijvoorbeeld druk of impulsief gedrag, driftbuien, niet luisteren, agressief gedrag of aandachtsproblemen. We onderzoeken hoe kinderen met deze gedragsproblemen het beste ondersteund kunnen worden door hun leerkracht.

Hoe is het project opgebouwd?

Onder PAINT-T vallen verschillende onderzoeken, zoals PAINT-T Microtrial en PAINT-T Trial. In de PAINT-T Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (antecedente en consequente technieken) die leerkrachten leren in een leerkrachttraining. Uit deze studie bleek dat beide typen technieken probleemgedrag verminderden. Daarom ontwikkelden we een nieuwe kortdurende leerkrachttraining die beide typen technieken combineert. In de PAINT-T Trial onderzoeken we de effectiviteit van deze nieuwe leerkrachttraining.

Subonderzoeken

  • PAINT-T Microtrial
    Status
    Afgerond
    Thema's
    Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)

    In de PAINT-T Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (antecedente en consequente technieken) die...

  • PAINT-T Trial
    Status
    Deelnemers zoeken
    Thema's
    Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Boos en opstandig gedrag

    In de PAINT-T Trial onderzoeken we de effectiviteit van de korte leerkrachttraining. We willen weten of de korte training helpt om gedragsproblemen van...