PAINT-T
Is een korte leerkrachttraining effectief in het verminderen van druk en opstandig gedrag bij kinderen op de basisschool?
In het PAINT-T (de “T” staat voor “teacher”) project onderzoeken we de gedragstherapeutische leerkrachttraining voor kinderen met gedragsproblemen. Met gedragsproblemen bedoelen we bijvoorbeeld druk of impulsief gedrag, driftbuien, niet luisteren, agressief gedrag of aandachtsproblemen. We onderzoeken hoe kinderen met deze gedragsproblemen het beste ondersteund kunnen worden door hun leerkracht.
Hoe is het project opgebouwd?
Onder PAINT-T vallen verschillende onderzoeken, zoals PAINT-T Microtrial en PAINT-T Trial. In de PAINT-T Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (antecedente en consequente technieken) die leerkrachten leren in een leerkrachttraining. Uit deze studie bleek dat beide typen technieken probleemgedrag verminderden. Daarom ontwikkelden we een nieuwe kortdurende leerkrachttraining die beide typen technieken combineert. In de PAINT-T Trial onderzoeken we de effectiviteit van deze nieuwe leerkrachttraining.
Subonderzoeken
-
PAINT-T Microtrial
In de PAINT-T Microtrial onderzochten we de effectiviteit van verschillende gedragstherapeutische technieken (antecedente en consequente technieken) die...
-
PAINT-T Trial
In de PAINT-T Trial onderzoeken we de effectiviteit van de korte leerkrachttraining. We willen weten of de korte training helpt om gedragsproblemen van...