Annelies de Bildt
Docent, Senior-onderzoeker
- Telefoonnummer
- 06 86 82 02 52
- E-mailadres
- a.de.bildt@accare.nl
- Functie
- Docent Senior-onderzoeker
Annelies de Bildt werkt sinds 1997 bij Accare. Ze doet onderzoek en geeft trainingen in het gebruik van diagnostische instrumenten.
Biografie
Annelies is van huis uit psycholoog en doet samen met collega’s uit binnen- en buitenland wetenschappelijk onderzoek naar autisme en onder mensen met een verstandelijke beperking. Op het gebied van autisme onderzoekt ze hoe we autisme goed kunnen vaststellen en beschrijven, van (jonge) kinderen en volwassenen, bij jongens en meisjes. Daarnaast onderzoekt ze welke rol bijkomende problemen kunnen spelen en hoe we autisme en bijkomende problemen goed kunnen behandelen. Bij mensen met een verstandelijke beperking gaat het onderzoek om het vaststellen en behandelen van psychiatrische stoornissen in bredere zin. Haar onderzoek richt zich op (jonge) kinderen en volwassenen, ouders of begeleiders, en systemen om hen heen, bijvoorbeeld het onderwijs. Annelies vind het belangrijk dat we de zorg voor kinderen met psychiatrische stoornissen vormgeven op basis van wetenschappelijke inzichten. Met haar onderzoek probeert ze daarom bij te dragen aan de praktijk en wetenschappelijke kennis te delen, in de vorm van overleg, onderwijs, het maken van handleidingen voor het gebruik van diagnostische instrumenten en het geven van training over deze instrumenten.
Onderzoeken
ADI-R en ADOS
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Autisme
In dit onderzoek staat de vraag centraal hoe valide en betrouwbaar de ADI-R en de ADOS zijn in de diagnostiek van autismespectrumstoornissen (ASS).
ATHENE
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD)
Bestaan er verschillen tussen de gebruikelijke manier van het volgen van deze training , namelijk op de poli, en de 'blended' manier; een combinatie van...
OLAV
- Status
- Analyse
- Thema's
- Autisme
Het versterken van leerkrachten en docenten in onderwijs aan leerlingen met autisme.
SPARTA
- Status
- Analyse
- Thema's
- Autisme
In dit onderzoek bekijken we de werkzaamheid van twee vormen van oudertraining: een training op de polikliniek en een online training.
SoVaTass
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Autisme
In dit onderzoek zijn drie digitale games ontwikkeld waarin kinderen en jongeren met autisme sociale vaardigheden kunnen oefenen.
SDQ
- Status
- Afgerond
We onderzochten of de SDQ ook bij jongeren meet wat hij bedoelt te meten, en of de uitslag op de vragenlijst betrouwbaar is.
ESTIA
- Status
- Afgerond
- Thema's
- Autisme
We onderzochten de effectiviteit van een sociale vaardigheidstraining bij kinderen met autisme. Daarbij keken we zowel naar de korte als de lange termijn.
IBIS
- Status
- Analyse
- Thema's
- Psychische problemen én een licht verstandelijke beperking
Gedragstherapeutische technieken kunnen begeleiders helpen in de omgang met mensen met een verstandelijke beperking en gedrag dat we niet meteen begrijpen....
BIRD
- Status
- Analyse
- Thema's
- Aandachtsproblemen en druk gedrag (ADHD), Autisme, Boos en opstandig gedrag, Opvallend gedrag bij jonge kinderen
In de BIRD studie kijken we naar vroege verschijnselen van ontwikkelingsstoornissen. Hiervoor onderzoeken we 1700 kinderen en kijken we of kenmerken in de...
DREAMS
- Status
- Nieuw
DREAMS is een landelijk samenwerkingsverband tussen Accare, Curium, Karakter en Levvel.
SCASS
- Status
- Deelnemers zoeken
- Thema's
- Autisme
In deze studie onderzoeken we hoe sociale informatie wordt verwerkt in de hersenen van jongeren met ASS.
Publicaties
Parent Training for Disruptive Behaviors in Referred Children with Autism Spectrum Disorder: A Randomized Controlled Trial
- september 2024
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Predictive validity of the Standardized Infant NeuroDevelopmental Assessment (SINDA) to identify 4-5 year-old children at risk of developmental delay in a low-risk sample
- september 2024
- Early Human Development
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Integrative Care for Challenging Behaviors in People with Intellectual Disabilities to Reduce Challenging Behaviors and Inappropriate Psychotropic Drug Prescribing Compared with Care as Usual: A Cluster-Randomized Trial
- juli 2024
- International Journal of Environmental Research and Public Health
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Assessing Autism Knowledge Across the Global Landscape Using the ASK-Q
- mei 2024
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Association of cognitive and adaptive skills with internalizing and externalizing problems in autistic children and adolescents
- maart 2024
- Autism research: official journal of the International Society of Autism Research
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Effects of positive behaviour support delivered by direct staff on challenging behaviours and quality of life of adults with intellectual disabilities: A multicentre cluster-controlled trial
- januari 2024
- Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Network Structure of Autism Spectrum Disorder Behaviors and Its Evolution in Preschool Children: Insights from a New Longitudinal Network Analysis Method
- november 2023
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Sex differences in the course of autistic and co-occurring psychopathological symptoms in adolescents with and without autism spectrum disorder
- augustus 2023
- Autism: the international journal of research and practice
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Difficulties in Addressing Diagnostic, Treatment and Support Needs in Individuals with Intellectual Disability and Persistent Challenging Behaviours: A Descriptive File Study of Referrals to an Expertise Centre
- juli 2023
- International Journal of Environmental Research and Public Health
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Preferred outcome measures in treatments for challenging behaviour in individuals with intellectual disabilities: Results of an inclusive Delphi method
- maart 2023
- Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Parental rejection in early adolescence predicts a persistent ADHD symptom trajectory across adolescence
- januari 2023
- European Child & Adolescent Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Kinderen en jongeren met ADHD hebben soms problemen met hun omgeving. Eerder is gevonden dat opvoeding samenhangt met ADHD. Meestal verminderen of verdwijnen ADHD symptomen gedurende de puberteit. Echter sommige jongeren blijven last hebben van ADHD symptomen. We wilden weten of er een verband is tussen de manier waarop jongeren de opvoeding van hun ouders ervaren en het blijven bestaan van...
Hoe interpreteer je de SDQ?
- december 2022
- Kind & Adolescent Praktijk
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Exploring the association of staff characteristics with staff perceptions of quality of life of individuals with intellectual disabilities and challenging behaviours
- september 2022
- Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities: JARID
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Early-Life Environmental and Child Factors Associated with the Presence of Disruptive Behaviors in Seven-Year-Old Children with Autistic Traits in the Avon Longitudinal Study of Parents and Children
- juli 2022
- Journal of Autism and developmental disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Normative data for the self-reported and parent-reported Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) for ages 12-17
- januari 2022
- Child & Adolescent Psychiatry & Mental Health
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Application of Latent Class Analysis to Identify Subgroups of Children with Autism Spectrum Disorders who Benefit from Social Skills Training
- 1 juni 2021
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Socialevaardigheidstraining wordt ingezet om de sociale vaardigheden van kinderen met een autismespectrumstoornis (ASS) te verbeteren. Wij hebben onderzocht of er specifieke groepen van kinderen met ASS zijn die baat hebben bij een training en of er groepen zijn die daar geen baat bij hebben. Ook onderzochten we of we die groepen kunnen beschrijven aan de hand van hun kenmerken voorafgaand aan...
Exposure to challenging behaviours and burnout symptoms among care staff: the role of psychological resources
- februari 2021
- Journal of Intellectual Disability research: JIDR
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
The combined self- and parent-rated SDQ score profile predicts care use and psychiatric diagnoses
- 30 oktober 2020
- European Child & Adolescent Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Om jongeren de juiste zorg te bieden, is het vroeg opmerken van psychosociale problemen van groot belang. De Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) kan daarbij helpen. Vaak kijken deskundigen naar scores op losse SDQ-schalen, van de jongere óf de ouder. We onderzochten de bruikbaarheid van een SDQ-profiel dat scores van jongeren én ouders op alle SDQ-schalen combineert.
Psychometric Properties of the Dutch Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) in Adolescent Community and Clinical Populations
- oktober 2020
- Assessment
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Adult Manifestation of Milder Forms of Autism Spectrum Disorder; Autistic and Non-autistic Psychopathology
- augustus 2020
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Non-pharmacological interventions for challenging behaviours of adults with intellectual disabilities: A meta-analysis
- augustus 2020
- Journal of Intellectual Disability Research
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Als onderdeel van het onderzoek IBIS hebben we bekeken wat er al bekend is over behandelingen zonder medicatie van moeilijk verstaanbaar gedrag bij mensen met een verstandelijke beperking. Er zijn heel veel van dat soort behandelingen. Of deze behandelingen goed werken is helaas onduidelijk.
ADHD symptoms across adolescence: the role of the family and school climate and the DRD4 and 5-HTTLPR genotype
- 18 oktober 2019
- European child & adolescent psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Omgevingsfactoren kunnen invloed hebben op de ernst van ADHD problemen en hoe deze zich over de tijd ontwikkelen. Omgekeerd kan ADHD gedrag ook invloed hebben op de omgeving. We onderzochten de rol van ervaren steun binnen het gezin en op school in relatie tot het beloop van ADHD bij jongeren tussen de 11 en 16 jaar. We keken ook of een genetische aanleg hierbij een rol speelt.
Factors related to parental pre-treatment motivation in outpatient child and adolescent mental health care
- september 2019
- European Child & Adolescent Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Voor het slagen van een behandeling is het belangrijk dat ouders gemotiveerd zijn en bereid zijn om ook zelf te veranderen. In dit onderzoek hebben we gekeken naar factoren die invloed hebben op de motivatie van de ouders voorafgaand aan de start van een behandeling in de ambulante jeugd GGZ.
Onderwijs aan leerlingen met ASS versterken
- 6 september 2019
- Kind & Adolescent Praktijk
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Self-directed or therapist-led parent training for children with attention deficit hyperactivity disorder? A randomized controlled non-inferiority pilot trial
- 8 augustus 2019
- Internet Interventions
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Validity Aspects of the Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) Adolescent Self-Report and Parent-Report Versions Among Dutch Adolescents
- 1 juli 2019
- Assesment
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Ontwikkeling van een E-Learning over Autismespectrumstoornissen voor Leerkrachten in Opleiding
- 13 juni 2019
- Wetenschappelijk Tijdschrijft Autisme
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Network Analysis of Anxiety in the Autism Realm
- juni 2019
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Social skills group training in children with autism spectrum disorder: a randomized controlled trial
- maart 2019
- European Child & Adolescent Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Network Analysis of Behaviors in the Depression and Autism Realms: Inter-Relationships and Clinical Implications
- 18 februari 2019
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Using the Dutch multi-informant Strengths and Difficulties Questionnaire (SDQ) to predict adolescent psychiatric diagnoses
- oktober 2018
- European Child & Adolescent Psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Vugteveen J, De Bildt A, Hartman CA, Timmerman ME.
ADHD Symptoms in Middle Adolescence Predict Exposure to Person-Related Life Stressors in Late Adolescence in 5-HTTLPR S-allele Homozygotes
- oktober 2018
- Journal of Abnormal Child Psychology
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Eerder is gevonden dat stress zorgt voor meer ADHD symptomen specifiek bij die kinderen met een genetische kwetsbaarheid, namelijk met het zogenaamde ‘stressgen’ (5-HTTLPR S-allele Homozygoot). Omgekeerd kan het ook zo zijn dat kinderen met ADHD in meer stressvolle omstandigheden terecht komen. We vroegen ons af wat het beloop van ADHD symptomen tijdens de adolescentie (11-16 jaar) is en welke...
Evaluating Sex and Age Differences in ADI-R and ADOS Scores in a Large European Multi-site Sample of Individuals with Autism Spectrum Disorder
- juli 2018
- Journal of Autism and Developmental Disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Tillmann J, Ashwood K, Absoud M, Bölte S, Bonnet-Brilhault F, Buitelaar JK, Calderoni S, Calvo R, Canal-Bedia R, Canitano R, De Bildt A, Gomot M, Hoekstra PJ, Kaale A, McConachie H, Murphy DG, Narzisi A, Oosterling I, Pejovic-Milovancevic M, Persico AM, Puig O, Roeyers H, Rommelse N, Sacco R, Scandurra V, Stanfield AC, Zander E, Charman T.
De Sensory Profile in de diagnostiek van een autismespectrumstoornis. Wat levert dat op in de praktijk?
- 1 juni 2018
- Kind & Adolescent Praktijk
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Velden, van der, T., Knot-Dickscheit, J., Bildt, de A., Assen, van, A.
Sociale vaardigheidstraining
- 1 januari 2018
- Methoden en technieken van gedragstherapie bij kinderen en jeugdigen pp. 123-152
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Neef, M., Vet, L., Nauta, M.H. en De Bildt, A.
A Fresh Pair of Eyes: A Blind Observation Method for Evaluating Social Skills of Children with ASD in a Naturalistic Peer Situation in School
- september 2016
- Journal of autism and developmental disorders
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
A randomized controlled study of a social skills training for preadolescent children with autism spectrum disorders: generalization of skills by training parents and teachers?
- juli 2014
- BMC psychiatry
Publicatiedatum
Gepubliceerd in
Opleidingen
ADI-R training
- Kies je beroep
- Basisorthopedagoog, Basispsycholoog, Gz-psycholoog, Klinisch (neuro)psycholoog, Orthopedagoog generalist, Psychiater, Verpleegkundig specialist
In deze 3-daagse training leer je de ADI-R juist te gebruiken en te interpreteren.
ADOS-2 Verdiepingstraining
- Kies je beroep
- Basisorthopedagoog, Basispsycholoog, Gz-psycholoog, Klinisch (neuro)psycholoog, Orthopedagoog generalist, Psychiater, Verpleegkundig specialist
3-daagse verdiepingstraining waarin verder wordt geoefend met het scoren van de modules 1 t/m 4 van de ADOS-2.
ADOS-2 Peutermoduletraining
- Kies je beroep
- Basisorthopedagoog, Basispsycholoog, Gz-psycholoog, Klinisch (neuro)psycholoog, Orthopedagoog generalist, Psychiater, Verpleegkundig specialist
Als aanvulling op de ADOS-2 basistraining wordt in deze eendaagse training specifiek de peutermodule behandeld.
ADOS-2 Consensusbijeenkomst module 1/2 (2024)
- Kies je beroep
- Basisorthopedagoog, Basispsycholoog, Gz-psycholoog, Klinisch (neuro)psycholoog, Orthopedagoog generalist, Psychiater, Verpleegkundig specialist
Tijdens elke bijeenkomst zullen ervaren en minder ervaren gebruikers samen met twee trainers een afname bekijken en scoren en daarna bespreken.
ADOS-2 Consensusbijeenkomst module 3/4 (2024)
- Kies je beroep
- Basisorthopedagoog, Basispsycholoog, Gz-psycholoog, Klinisch (neuro)psycholoog, Orthopedagoog generalist, Psychiater, Verpleegkundig specialist
Om consensus te behouden (of te behalen voor pas getrainde gebruikers) is het goed om regelmatig met anderen een ADOS te scoren en te discussiëren over de...
ADOS-2 basistraining
- Kies je beroep
- Basisorthopedagoog, Basispsycholoog, Gz-psycholoog, Klinisch (neuro)psycholoog, Orthopedagoog generalist, Psychiater, Verpleegkundig specialist
Driedaagse basistraining waarin de modules 1 t/m 4 van de ADOS-2 worden behandeld.